söndag 8 januari 2012

We want more than the wars of our fathers and everything inside screams for second life

-
jag har ju mer och mer börjat fundera på mitt liv i termen av: vilken sorts människa vill jag vara?

så jag tänkte bjuda på två av de saker jag tänkt igenom och vill ändra på lite, ändra till det bättre.

Och: Det kanske inte undgått så många att den där Jesus är lite av min förebild sådär. Och nyss läste jag i Bibeln om när Jesus hade dragit sig undan till någon plats för att vara lite själv, men folket fick reda på det och ”då lät han dem komma och talade till dem”
Alltså, summan av kardemumman: Jesu ändrade sina planer för människornas skull.

Så vill jag också vara. Jag vill kunna ändra mina planer, min inrutade almanacka, för människors skull. Jag vill kunna strunta i träning (visst tror ni också att det var det jesus hade tänkt syssla med när han inte träffade människor?;) ) för mina vänners skull. (På tal om det, har ni tänkt på att Jesus ofta avbildas med lite antydan till magrutor på alla de kyrktavlor som finns på honom hängande på korset. och då tänker jag - hur kunde han ha magrutor om han inte tränade? Jag vet, jag är lite, lite störd. haha)
Men, åter till temat: Jag har blivit lite bättre på det. Att ändra mina planer, vara lite spontan och öppen för förändringar. Och det gör mig glad. Träning är inte allt. Plugg är inte allt. Kyrka är inte allt. Men relationer är, just det, i slutändan, allt! <3 Och jag är verkligen inte framme än. Ganska inrutad, insnöad. Men jag jobbar på't. Vad skulle du göra om du var helt och hållet framgångsrik med det du gör, men var ensam...ensammast i hela världen?



En annan förändringsgrej som precis tagit sin början:
Förutom att jag ju slutat föra träningsdagbok och så, för att ha mindre kontroll över mig själv har jag börjat med något liknande, fast över ett annat område i mitt liv. Jag har bestämt mig för att ha mindre kontroll över min ekonomi.
Låter det osunt? Ja, kanske om man absolut inte kan ha koll på sina pengar alls. Men det kan jag. Alldeles för mycket koll. Det är därför jag ska sluta med det. Visst det har varit bra för att det gör att man kan spara en del pengar och så ( = vara snål??) men det skapar ju en stress också att alltid ha skaplig koll på utgifter och inkomster.
Så nu tänkte jag mer köra staljen: göra det jag vill och känner för med mina pengar, köpa det man är i behov av och inte fundera så mycket på det, avstå och undvika superonödig konsumtion, ha lite koll på kontot så att jag har råd med hyra och mat. Det räcker ju. Tjäna Gud också med sina pengar. Man tar inte med sig pengar i graven och: kärleken till pengar är roten till allt ont. Och man kan inte tjäna två gudar.

Så: jag försöker alltså göra mig av med lite av mitt kontrollfreakande och de avgudar vi alla styrs mer eller mindre av.

För jag vill inte ha så mycket kvar. Så mycket annat. Vill inte ha så mycket skit i mitt liv. Jag vill ha Gud. Och jag vill ha människor.

i'm yours!

kärlek!
/ia.

Inga kommentarer: