söndag 1 januari 2012

reach for the stars.

-
ett litet tränings-blogg inlägg:
hur gick det planerade träningslägret över juldagarna där jag skulle skrapa ihop lite träning inför vasaloppsveckan? jo, vädret denna vinter har ju inte varit ultimat för massiv längdskidsträning och satte väl även vissa käppar i hjulet denna vecka, men ändå helt ok. Tur att bästa Sörskog finns med snö fastän Falun varit helt bart. Dock mest kunnat snurrat runt på 5km, mycket lättåkt stakåkning vilket iochförsig är bra inför vasan, men jag vill gärna ha lite tyngre träning också så man får det där riktiga flåset och hjärtpumpet. MEN idag kände jag äntligen att skidåkningen blev mer än motion, det blev ett riktigt tufft, jobbigt, härligt träningspass. Med motvind, snörök i ögonen så man knappt ser, lösa spår, och istappar i ögonfransarna så känner man sig nästan som Gustav Vasa själv, haha. Åkte något längre idag också (och fick en gubbe/man) i hälarna sista varvet så jag fick ju åka på allt jag hade). Bra! För då pumpade hjärtat och flåset kom rejält. Och det är väl när man har blodsmak i munnen efteråt som man kan vara nöjd, eller hur? ;) himla kul iallafall! Så var jag ju iofs aspepp redan innans, säkert beroende på både all mat jag hävde i mig igår + den häftiga kvällen.
Tjejvasan tror jag kommer vara skapligt lätt att fixa, även om det inte skulle bli extremt mycket träning, men där vill jag ju förbättra min tid också. Vasaloppet däremot, där behöver man samla på sig så många kilometer man bara kan i förväg för att vara någorlunda förberedd. Och ja, vintern har ju inte erbjudit så bra kilometerssamlingsväder ännu, men detta blev julens resultat: 96km. (det är ju mer än ett vasalopp iaf;) och två löprundor. helt ok.

och nu är jag tillbaka hemma på Tallis med praktik-nystart imorgon. Och ja, det är skönt att komma hem till ett nästintill tomt kylskåp och inte en massa choklad, bullar, kakor, osv. överallt. Nu får det vara slut på sötebrödsdagarna och lite avvänjning. Och ägg-dagarna kan börja igen :)
För även om man inte är ätstörd så är det väl knappast bra att äta godis precis varje dag. Och även om jag inte tänker ha nån ångest över allt jag ätit den senaste veckan så innebär inte min friskhet att jag vill släppa allt och sluta äta nyttigt osv. Att sluta vara ätstörd innebär på inga sätt att jag har några planer på att gå upp i vikt. så.det.så.
Men jag mår bra. Det är huvudsaken va.

kärlek!
/ia.

1 kommentar:

Johanna sa...

Gott nytt år Ia!! :D