torsdag 9 augusti 2012

du har varit och förlorat. du har sett dig själv i spegeln. du har vaknat i fel säng. du har varit kär.


dom säger att livet skulle vara svart eller vitt.
rätt eller fel.
sanning eller lögn.

men ett liv – ofärgat
i en gråzon. som älskas. hatas.
där man gör fel – utan skuld och skam.  

att leva utanför sanningen.
där bristerna är stolthet.
min fula äckliga stolthet.
när alla andra är rätt, i sin värld – är jag dubbel.
antingen eller. eller ingenting.
och jag kunde inte välja.

och lögnen. ständiga lögn. livslögn
min dröm, mitt hopp
på prinsar och flykt.
flykt från verklighet.
befrielse.
genom varm famn. blåa ögon.

och i mina självvalda fel
blir allt så rätt
som om inget nånsinn varit så rätt.
där jag blir liv. levande. liv.

där någon målar färg.
i en gråskala.

dom påstår att det är svart eller vitt.
rätt eller fel.
sanningen eller lögn…

men hur kan man skapa liv utan färg?
med svart eller vitt.
hur kan man skapa liv
-          - utan kärlekens palett?  

  /ia, aug-12.
























kärlek!

Inga kommentarer: