måndag 13 augusti 2012

artikel-tips.


Läste en artikel i DN igår som jag tyckte var bra. den gav mig en tankeställare och lite nya, bra insikter. Den heter "ätstörningen sitter inte i midjemåttet" och den handlar om bilden många har att en ätstörd måste måste vara jätte-avmagrad. och att de ätstörda själva också har den bilden. och därför drar sig för att söka hjälp om man inte är jättesmal. för att man inte tycker att man "förtjänar" det och tar plats från "de verkligt sjuka och smala". Min egen, kosntanta, vägran att försöka ta emot någon sorts professionell hjälp har ju dels grundat sig i tanken att jag är alldeles för normalviktig för att förtjäna/behöva det. och att det är mitt eget fel och mitt eget problem, som jag inte ska belasta några stackars svenska skattebetalare med.   

Läs artikeln här!
 http://www.dn.se/livsstil/halsa/atstorningen-sitter-inte-i-midjemattet

kärlek! /ia

2 kommentarer:

josefin sa...

Tack för länkningen till artikeln, jag läste den och fick också en tankeställare som nog är nyttig. Jag länkar artikeln vidare i min blogg för att sprida deras budskap vidare, det var viktigt tycker jag. :)

Linda Lampenius sa...

Hej!
Jag skriver just nu en bok om bulimi och ortorexi. Jag hade anorexi/ortorexi och bulimi i 23 år. Jag mådde som sämst när jag hade bulimi. Den sjukdomen är den absolut värsta. Boken kommer ut 2013 (Forum/Bonnierförlagen).
Kram, Linda Lampenius
http://lindalampeniusblogg.wordpress.com