tisdag 21 augusti 2012

do we make it through the modern times?


jag tänkte komplementera det föregeånde inlägget jag nyss skrev med den text ur bibeln jag läste till min frulle imorse:

Bättre fattig men frisk och stark
än rik och plågad av sjukdom.
Hälsa och välbefinnande är mer värt
än all världens guld
och en sund själ förmer än omättlig rikedom.
Ingen förmögenhet är mer värd
än kroppens hälsa,
och ingen lycka överträffar hjärtats glädje.

.........

Ge dig inte hän åt sorgsna tankar,
och plåga dig inte med dina bekymmer.
Fröjd i hjärtat håller människan vid liv,
den som lever glad får leva länge.
Njut av livet, var lätt till sinnes
och håll sorgen på avstånd.
Att gå och sörja har blivit mångas fördärv,
och det gör ingen som helst nytta.
Avund och vrede förkortar livet,
och bekymmer gör att man åldras i förtid. 
Den som har ett ljust sinne och är glad i mat
förmår uppskatta det han får att äta.


jag tycker det verkar som om människorna som levde för flera tusen år sedan var minst lika kloka som vi försöker vara idag.

kärlek! /ia.

Inga kommentarer: