tisdag 8 november 2011

facit

-
Jag har ju skrivit här om min förvandling. Om mitt välmående. Om mina steg mot befrielse. Och om hur jag tackar Gud för detta . Och så är det verkligen. MEN jag vill poängtera en annan sak också:

Jag har lärt mig att mitt välmående underlättas av små enkla saker som jag måste försöka se till att priorotera och ha en balans på: Jag har lärt mig att för att må bra måste jag: sova ordentligt. Visst, man fixar några dagar med för lite sömn, men inte hela tiden. Sömn och vila är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig. Och jag vet att jag vill ha mina sömntimmar på natten, inte morgon/förmiddag. Att lägga sig så man är utsövd vid ca kl sju är funkar helt perfekt för mig.

Äta ordentligt. Att bli fri från min ätstörning handlar verkligen inte om att jag vill börja äta socker-grejer sju dar i veckan, eller snabb/skräpmat till middag. Jag vet att jag måste ha en balans (visst, unna sig ibland) där just jag och min mage och hjärna mår bra av att t.ex. inte äta för mycket kolhydrater (men inte heller för lite). Träna. Att bli ätstörningsfri handlar inte heller om att jag vill träna mindre eller mindre hårt. Snarare tvärtom, jag älskar träning och är nog mer pepp än nånsinn på att bli stark, vältränad och prestera. Däremot behöver jag bli fri från mitt träningsberoende, jag behöver lära mig att man inte måste träna varje dag, att det är bättre att träna hårt och effektivt när man väl tränar, och sen vila däremellan. Att det inte bara är mängden som räknas. Att jag måste kunna må bra även de dagar jag inte tränar (och jag är på god väg!). Ha egentid. Behöver inte vara jättemycket, älskar att ha fullt upp och slippa vara ensam hemma, men ibland behöver man lugna ner sig, andas, vara själv, tänka. Det är därför jag gladeligen kliver upp halv sex varje morgon för att gå ut gå i mörkret. Tyst, lugnt, tid för eftertanke och bön. Ha social tid. Där man bara slappnar av, inte ”utnyttjar” tiden, inte är produktiv, inga måsten. Bara vara.

Och vad vill jag säga med det här: Jo, att jag tror fler än jag, väldiigt många faktiskt, skulle må bra av och kunna öka sitt psykiska välmående bara genom att kolla över några små enkla fysiska grejer: Sover du tillräckligt? Äter du bra, näringsrik mat som ger dig energi eller ger du kroppen en chock med en massa snabba kolhydrater som blodsockret att åka berg- och dalbana? Rör du på dig och motionerar några gånger i veckan? Har du tid för dig själv som minskar stressen? Har du nått tillfälle i veckan där du träffar människor du tycker om riktigt mycket och som får dig full av glädje och energi?

I så fall: Grattis! Jag tror du har väldigt stora chanser att må helt hyffsat.




Glad, utsövd, mätt, träningspepp tjej.

Ha en fin kväll! / ia.

1 kommentar:

amanda sa...

vilken fin blogg du har, smart är du också. härligt att läsa vilka framsteg du har gjort. det inspirerar! kram! :)