torsdag 24 november 2011

ett stråk av himmel och en doft av jord

-
Jag har fått lite pippi på psalmer på senaste tiden. Eller det är mest att jag hittat en skiva på spotify som går på repeat, för den är så himla fin. Och det är psalmer. Så egentligen borde ni ju lyssna in själv istället för att jag ska rabbla en massa om det, och inte kunna låta bli att lägga upp massa texter som pillar på mitt hjärta. Så: Albumet heter ”Psalmer” helt enkelt och är gjort av Toni Holgersson och Irma Schultz Keller. Lyssna! Texterna får ju liksom ett annat liv i sig med musiken till.

Men jag kan ändå inte låta bli att bjuda på två godingar. Som burits av mitt hjärta just de här senaste dagarna:

Här är rymlig plats. Här är Guds bord,ett stråk av himmel och en doft av jord,

ett rop ur mörkret och ett svar i tro. Gud är en av oss vid detta bord.
Ej ens änglar anar eller vet. Det djup som ryms i Guds barmhärtighet
Den frid som han en skuldtyngd män´ska ger. Gud är en av oss vid detta bord
Kring sitt eget håller ingen vakt. Här släpper oron allt vårt självförakt
Vår rädsla för varandra mist sin makt. Gud är en av oss vid detta bord
Närhet, ljus, och ingen utanför, en fattigmåltid, enkelt vin och bröd,

en kärleksfest med himmelskt överflöd. Gud är en av oss vid detta bord.


Text: Ylva Eggehorn:
När livet inte blir som vi har tänkt oss
vad gör vi med vår bitterhet och skam?
Om hoppets Gud får bära oss igenom
kan trots allt nåt nytt få växa fram.
Vi ska springa fram mot nya möten
och bli lurade minst en gång till
Men tilliten som Kristus vunnit åt oss
är större än all makt och ondska vill

På blodig jord ska träden lövas åter
utan försyn för våldets grymma grin
Och när tyrannerna sitt slut begråter
står skogen kvar i höstens guld och vin

Det finns ett hopp som aldrig ska gå över
trots alla ärr av bitterhet och sorg
ett hopp som ej de mäktiga behöver
men barnen hemma på ditt eget torg
De ska springa fram mot nya möten
och bli lurade minst en gång till
Men tilliten som Gud har skapat i dem
är större än all makt och ondska vill


jo jag sa väl det. att jag älskar de där orden.

kärlek!
/ia.

Inga kommentarer: