söndag 14 juli 2013

att inte bara vara en fjäder för vinden. en fågel bestämmer själv vart den ska

"Your faith is not to help you avoid problems but to go through problems with stability."

och ibland händer det faktiskt.

och det är häftigt när man märker att tron bär, förändrar, på riktigt. förändrar mina tankar, mitt sinnelag. när jag känner mig ledsen i min mänskliga natur, av mänskliga saker så tycker jag det är fränt att jag kan välja att göra saker som får mig att må bättre. 

det är tur för mig, som kan vara en vemodig människa med mycket tankar, att jag fann tron som räddar mig, lyfter mig, bär mig, skapar glädjen i mig. ja, tur att den finns, att den är sann och att jag fann den, annars hade jag ju fastnat där i mitt vemod och mina mänskliga, dystra tankar.

jag väljer att hoppa över krogen, istället sova tidigt och ordentligt, gå upp i en morgontyst stad, ta en promenad . ber.
jag ber om att känna glädje och tacksamhet även när den inte kommer helt naturligt, när spontan-bubblet i hjärtat har tappats bort.
för det finns ju där, egentligen, så mycket att vara glad och tacksam för.

och jag väljer att lyssna på sån musik, låtar som är skrivna i ära till Gud, för att mitt hjärta ska få fatt i den där glädjen. få rätt fokus. få friden och ron i hjärtat. 

jag läser Bibeln, ber Gud öppna mina ögon för vad det verkligen står där, vilka löften som har givits. jag öppnar hjärtat för att ta emot löftena om styrka, kraft och glädje.

och: det funkar.(!) mina vänner, det funkar, det funkar, det funkar.

För: det lyfter min blick från mina små just-nu problem. det får mig att tänka större. på den här världen, som Gud skapat. vad mycket gott som väntar i livet, vilken väg man än väljer. vad mycket roliga saker man har att se fram emot.

friden: allt ordnar sig, hur det än blir. jag har ju Gud, som aldrig sviker, aldrig lämnar, alltid kommer att vilja leda mig på de rätta vägarna, de rätta för just mig. och går jag fel, så kan han leda rätt igen. 
han ger den övernaturliga hjälpen. den övernaturliga glädjen, den utan mänsklig orsak, glädjen i att få tillhöra Gud. 

och istället för att deppa och tänka får man försöka hitta inspirationen: vad är kul att göra? jo, jag gillar att baka, träna, skriva - ja men då gör jag det, istället för att ägna uppmärksamhet åt en eventuell orosklump i magen. det är inte värt det. 

dagen vände.
jag tackar Gud för det. tack för förståndet att välja rätt fokus.

lyfter, flyger


kärlek! /ia

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina tankar! Jag mår också bra av att lyssna in Gud och där igenom mig själv också än till media. Media lever genom alla människor idag mer eller mindre. Och vi påverkas så lätt av vad andra tycker o tänker. Men när jag väljar att i första hand lyssna in Gud så blir jag trygg!:)

/kram fr annah-linn (happyfood_and_sweets på instagram). Ps. Läser din blogg varje dag!:) du skriver så bra!:)