torsdag 20 september 2012

vem ar egentligen fodd pa fel sida jorden?


aven om jag inte varit sa lange i indien an, och inte upplevt/blivit jatte insatt i allt fungerar sa har jag tankt pa en sak... :

sjalvklart ska man arbeta for en rattvisare varld, for att manniskor ska fa det battre och sa. att ingen ska behova svalta, och framforallt: UTBILDNING. det tror jag ar jatteviktigt, att barnen blir utbildade ar nog den basta framtidsinvesteringen man kan gora.
och nar man ser hur nedskrapat och smutsigt det ar har, sjalvklart vill man att det ska bli renligare och mer miljotank.

MEN, det jag vill poangtera, ar att jag tror att man ska akta sig for att onska att hela varlden ska bli vasterlandsk, att alla u-lander ska bli som vara lander i Europa och USA, med den standarden. for vet ni vad, jag tror det ar omojligt och framforallt ohallbart! tank om hela varlden skulle leva pa samma materiella standard som vi, det skulle ju naturresurserna aldrig racka till.

jaha, tycker jag da att nagra ska forbli fattiga och andra ska fa vara stenrika?
Nej, min poang ar att jag tror inte man kan efterstrava vasterlandsk standard over hela jorden utan att vi maste motas pa mitten. jag tror det faktiskt kommer bli en absolut nodvandighet att vi sanker var levnadsstandard och minskar pa var materialism sa att andra kan fa det battre. det handlar om rattvisa. det handlar om solidaritet. ar det ok att vi lever som vi lever medan andra knappt har nogonting? delvis pa varan bekostnad.

na. jag tror vi maste borja att AVSTA mera. !
sjalvklart ar det vissa grejer som ar nodvandiga, saklart vi i Norden som kan ha -30 grader pa vintern maste ha mer valutrustade och isolerade hus an de som bor i lander dar det alltid ar varmt.
men maste alla familjer ha minst tva bilar, ibland vralak, som drar sjukt mycket bensin? maste alla ha hus pa langt over hundra kvm, med stora sovrum till alla barn + extra gastrum osv osv?
maste vi ha sa mycket tekniska prylar som dessutom tar sa mycket av var tid, tid som kanske kunde laggas pa gemenskap med vanner och familj istallet?
maste vi kopa hem sa mkt mat som vi sedan kanske slanger for att det narmar sig bast fore datum, utan att ens lukta och kanna..

som sagt, for att andra ska fa det battre kanske vi maste valja att avsta litegrann. men vill vi det? eller tycker vi att vi fortjanar att ha det sa mycket battre an manga andra helt enkelt? att vi jobbat hart for det och har ratt till alla vara prylar och vart konsumerande liv? och de som fotts i "fel" del av varlden helt enkelt far sta sitt kast och sta ut med den lott i livet som tillfallit dem? jag tycker inte det. jag tycker inte om segregation mellan olika folk, att folken "darborta" inte angar mig. som att sverige vore en egen liten o och det viktigaste ar att vi pa den on har det bra sen far det vara hur det vill med alla andra? trots att man ar pa andra sidan jordklotet sa upptacker man att vi ar anda sa lika vi manniskor. just for at vi ar manniskor! och ALLA har samma varde. alla ar skapade av Gud och han jublar och glader sig lika mycket over varje manniska.

forresten, men det kan jag skriva om i ett annat inlagg, sa ser manga av dessa fattiga manniskor i "fel" del av varlden utan "nagonting" minst lika glada ut som de felsta svenskar  jag mott. barnen i slummen leker och stojar glatt.
och da kan jag tycka riktigt synd om oss svenskar. som har ALLT materiellt men anda ar sa ledsna, sa sorgsna, sa bittra, sa ensamma... kanske det inte ar pengar och prylar som raknas? kanske det ENDA som raknas ar att ha manniskor omkring sig som man alskar och alskas utav. att man har en mening med livet. kanske att det racker sa.

jag har en mening med mitt liv. for att Gud har skapat mig och lagt ner sin livsande i mig, hade ett mal och en plan for mitt liv.
det gor mig glad, lugn, trygg, fylld av lust och liv, oron forsvinner, det ger mig frid. det far mig att lyfta min blick, far mig att vilja kampa for nogot storre an mig sjalv. det far mig att vilja vara med och bidra till en battre varld, for alla manniskor. att jag faktiskt VILL det, DET ar jag tacksam for.

karlek! /ia

1 kommentar: