tisdag 25 september 2012

skilda varldar


okej nu ska jag beratta lite om vad jag gor forutom att sola, bada, jogga vid havet och spela beachvolley, hehe. for jag gor annat ocksa, denna vecka har vi kommit igang ordentligt med vara volontararbeten. 

pa formiddagarna ar jag pa ett primary health center (vardcentral alltsa). igar var vi bara med och tittade, idag har vi ocksa mest tittat pa men har iallafall gett min forsta injektion har i indien (var en rabies-vaccinering).
sa, hur ar en vardcentral i indien? pa ett satt valdigt lika, pa ett annas satt valdigt, valdigt olika. de gor ungefar samma grejer. pa "systermottagningen" sa ges mycket injektioner, vaccinationer, det ar saromlaggningar, inhalationer och borttagning av stygn. typ samma som sverige alltsa.

miljon, lokaler, utrustning, hygien, organisation, journaler osv: heeelt annorlunda! saklart. huset de ar i har iallafall 4st vaggar och ett tak. heh. (och da ar detta anda det 'rika' indien, jag undrar hur det ser ut pa andra stallen?)
jag var visserligen inte fodd pa typ forsta halvan av 1900-talet, men jag kan tanka mig att det kanske ar som svensk vard for over femtio ar sedan.

de har ett rum dar kvinnor foder barn. pa trabord. trabord endast! (och det finns inga barnmorskor...)
i mottagningsrummet hanger det spindervav i taket och det ar stora smutsflackar pa vaggarna. dorren gar inte att stanga helt. mediciener ligger i avklippta konservburkar. journalerna skrivs for hand (saklart!) systrarna har klanning och san dar hatta pa huvudet.
de har en flaska med handsprit som de i princip aldrig anvander. de anvander handskar i valdigt sallsynta fall, t.ex. vid omlaggning av nagot sarskilt geggigt sar (och da har de samma handskar under bade de "rena" och "orena" momenten.)

forsta gangen man kom dit blev man lite chockad. aven om man saklart forestallt sig att det inte direkt ar pa samma niva som i sverige. men faktiskt, man vanjer sig ratt fort. och det viktigaste: de gor ju sa gott de kan med de resuser de har. och bemoter patienterna pa ett bra satt. men man onskar de framforallt hade ett mer hygieniskt tank, mer mojlighet att fa kunskap om det samt mer utrustning och resurser for att kunna ha det sa..
men aven om det inte ar hundra procent high-tech och hygien upp till tanderna sa ges iallafall sjukvard fritt till befolkningen utan att de behover betala. det ar guld-vart. det ar viktigt. det ar rattvisa och solidaritet. man gor sa gott man kan.

jag tror det ar SA BRA for mig att fa se det har. att se att man kan faktiskt bedriva bra sjukvard pa en ratt basic grund. bra att se att det behovs mer resurser och kunskap. bra att inse hur sjuuuuukt rent, fint, organiserat, hogteknologiskt och proffsigt vi har varan sjukvard i Sverige.


pa eftermiddagarna ar jag pa ett annat projekt, 'women empowerment'. dar undervisar vi helt outbildade kvinnor i basic grejer, engelska osv. men det kan jag beratta mer om en annan gang, nu for det vara nog for idag.

















karlek! /ia

1 kommentar:

Emma-Noora sa...

så intressant att läsa om! tack för detta inlägg, kul att få en bild av hur det ser ut/funkar där du jobbar - bra beskrivet! kram!