tisdag 18 september 2012

goa, part 2.

okej, skulle jag skriva om precis varje detalj om allt jag upplever har skulle blogginlaggen bli milssanga, sa jag ska forsoka sammanfatta lite.

det kanns, efter ett dygn pa campen, redan mer hemvant. man borjar vanja sig lite (inbillar jag mig!) vid varmen. men det viktigaste: man blir mer och mer bekvam med de andra manniskorna som lever har. jag tror jag borjar fatta lite emr vad mina brittiska rumskompisar pratar om, om jag anstranger mig, och den engelska informationen fran den indiska peronalen har gatt ovantat bra att forsta idag. jag kommer bli en hejjare pa engelska sasmaningom :)
 far dessutom prata lite svenska ibland da jag bekantat mig med den norska killen och nagra av de norska tjejerna har. (inga andra svenskar men sa lange det finns nan att atminstonde snacka svenska med sa ar det helt okej, och norskar ar ju valdigt trevliga! - men nej, ni behover inte inbilla er nagra tankar om att jag ska bli foralskad i den norska killen. han ar typ 19, det vore ju barnarov :)

idag har vi blivit runtvisade pa de olika projekten man kan arbeta med, bla. att stodja barn eller kvinnor med utbildning i ett slumomrade. 
som jag misstankte, visste de inte har att jag blivit lovad att vara pa en vardcentral... MEN har forsoker man losa allt, sa de hade kontakt med ett primary health center, sa dit ska jag fa komma pa fredag och kanns det bra kommer jag fa vara dar. sa allt loser sig! (lang harang om Gud-babbel hade kunnat komma in har, ni kanner mig, att allt loser sig och man kan vara trygg sa lange man ar connectad med gud!) ser fram emot att besoka vardcentralen, hur det ser ut, standarden, vad patienterna har for akommor osv. hoppas det gar bra for mig dar bara!
ska troligtvis aven delta i ett annat projet, undervisa helt outbildade kvinnor i basic saker, tex. matte, engelska, halsa osv. 

av det jag set hittils av indien tycker jag det ar ett fantastiskt land! sa annorlunda. trots att manniskorna i goa lever pa lite hogre standard an i manga andra delar av indien ar det verkligen jatteannorlunda fran det man ar van vid hemifran. vanstertrafik och folk kor som darar. djur overallt. smutsigt. "ruckel" till hus som folk bor i. massa manniskor overallt...
barnen har ar sa himla sota! 

 som sagt, glad att de har kaffe har, men efter jag smakat pa deras te sa kanske jag blir tedrickare istallet, himelskt gott! (sakert supersott, smakar som chaite)
men indiska lunch och middagsmaten var verkligen jattegott, smakrikt men inte for mycket. grytor, nudelwok, kycklinggryta, chapati osv. 

har hittlis varit soligt hela tiden, har redan fatt lite farg pa nasan :) imorn ar det nagon hogtid har och vi ar lediga, sa da ska vi nog besoka stranden for forsta gangen. nice! 
(fast just nyss oste regnet ner!) 

karlek! /ia

har varit dalig hittils pa att knappa kort, man har fullt upp med att ta in allt sa man glommer bort att plocka upp kameran. sa jag bjussar pa de enda bilder jag tagit hittils:

pa nagon sorts marknad vi besokte idag.       




lite suddiga bilder, men har ar campen jag bor pa!

i huslangan dar till hoger delar jag alltsa ett rum med en engelska och en skottska..








3 kommentarer:

Anna sa...

Va roligt att läsa om hur du har det! Hoppas det går bra på fredag och ha så skönt på din ledig dag! Puss & Kram

Mamma sa...

Instämmer helt i Annas kommentar!!
Puss och kram från mamma och pappa också!! vad roligt att det verkar som du redan trivs och känner dig hemma....:)

Natha sa...

Så häftigt du verkar ha det och kul att se bilder också!:)