lördag 21 juli 2012

my chains are gone, I've been set free


bra exempel på hur "duktig" eller "frisk" jag blivit, eller vad man nu ska kalla det (relaterat till föregående inlägg)

det har varit riktigt jobbigt nån kväll. tjock-jobbigt. och man tänker "från och med nu ska jag rätta till/ordna upp mitt liv".

och så igår ikväll var det planerat grillning ute i jockes sommarstuga med mina favoritgrabbar. sjukt bra sätt att spendera en ledig fredagkväll på ju! egentligen. den sjuka sidan säger dock: detta innebär att du inte hinner träna. dåligt. detta innebär att du kommer äta och få i dig mer kalorier än om du hade stannat hemma.
Men jag lyssnar inte på den rösten!
Jag lyssnar på rösten som säger: Åh vad kul att spendera en kväll med några av mina bästa, finaste och roligaste vänner. Och äta gott. och njuta av livet.
förr hade jag nog inte kunnat ta till mig av den rösten på samma sätt som nu.

Vällan

Jocke

exempel två: brudarna, mina fruar alltså, ska åka bort på minisemester till öregrund och gräsö, nu på måndag och tisdag. bo på pensionat, äta, mysa, ha det trevligt. semestra helt enkelt. jag är ledig på måndag men skulle jobbat tisdagkväll. såg att det fanns en chans att byta turer så jag skulle kunna följa med trots allt ändå.
den sjuka sidan sa: ska du verkligen följa med? äta ute, äta frukostbuffé, säkert glass och massa sånt där man gör. du som ätit så mycket på slutet. du som borde strama upp ditt liv nu. du som snart kommer väga 100kg och se ut som en flodhäst. det är bättre du stannar hemma de dagarna, tränar och promenerar, äter kalorisnålt osv.
den friska sidan sa: du kan välja mellan att vara ensam hemma, då den dåliga tankarna ofta övermannar mig, eller ta sommarens enda chans att komma iväg på något som kan kallas semester. umgås med människor du tycker jättemycket om. se något nytt, du som jämt tjatar om att du vill resa och uppleva och se nya saker.

den friska sidan vann! yeah och halleluja.
så jag vågade fråga om ledigt, fixa till det, och nu ska jag följa med. jag är så sjukt lycklig över att jag hela tiden vågar krossa mina egna begränsningar. gå över mina små fjantiga regler. att jag vågar välja att leva framför ångesten. att jag VÄLJER att må bra. att jag väljer umgänge framför ensamhet. att jag vågar tillåta mig att slappna av, vara glad och njuta av livet.

för, i ärlighetens namn: vad är man helst: jättesmal, ensam, olycklig eller lite lagomt små-hullig och lycklig, glad, fri?

vad är vackrast? en tjej som hatar sig själv. eller en tjej som njuter av att få vara vid liv? sen om man väger 40,50,60 eller 70 kilo var väl fullkomligt skitisamma.


fri och lycklig var ordet!
och jag är så glad, att det helt naturligt och spontant, som en självklarhet, dyker upp en stor stor tacksamhet till Gud, som skapat livet, när jag känner mig så här glad. 

kärlek! /ia.

Inga kommentarer: