fredag 31 oktober 2014

Krig är död

Det är mycket olika konflikter och krig och elände i världen nu. Irak, Syrien, Afghanistan, Somalia, Israel/Palestina och säkert en massa fler som man inte ens har någon aning om. 

För flera månader sen läste jag nån artikel om konflikter, krig och fred och sådana där saker. Kommer inte längre ihåg så mycket av vad som stod, även om det var mycket klokt, eller vem som hade skrivit den. Men ett citat tyckte jag var så tänkvärt att jag sparade ner det, och delar det med er nu, såhär i orostider. 

”Ingen har rätt vid krig – alla har fel. Det finns inga lyckade krig, och vi behöver skapa opinion kring att krig alltid är fel, snarare än att ta parti för den ena eller andra sidan.”

Jag vet inte om det alltid är så 'enkelt' som det beskrivs ovan. Men jag tror det finns mycket värt att begrunda, och jag tror inte på krig. Alls.

Kärlek! /ia

Inga kommentarer: