tisdag 7 oktober 2014

Jag har hört att...

Jag kommer på mig själv med att bli mer och mer intresserad av det här med miljön och miljöförstöring, hållbar energi och ekologiskt. Man får upp ögonen för vad som inte är hållbart och vad jag själv vill göra för att undvika att få en massa onödiga gifter i mig samt göra det jag kan för att andra människor inte ska behöva utsättas för det. Och för att få ett hållbart ekosystem över hela vår jord.

För mig är detta en naturlig koppling till att jag tror på Gud och tron att han skapade den här världen till att vara vacker och blomstrande. Han satte oss människor till att råda och förvalta jorden, inte till att utnyttja och förstöra dem. För mig är det också naturligt att när man bryr sig om andra människor så inkluderar det även dem i andra länder och andra världsdelar, och då kommer miljöengagemanget naturligt... För det vi gör här i Sverige kommer ju påverka dem.


Det känns som om media rapporterar om det här allt mer, och att många i Sverige blir mer medvetna, fler börjar köpa ekologiskt och så vidare. Samtidigt har många det väldigt bra ekonomiskt och vi konsumerar mer än någonsin.

Jag har sett och läst lite olika miljönyheter de senaste dagarna som jag tänkte dela med mig av... (som ni kanske redan hört och jag har inte källgranskat uppgifterna kritiskt så man får väl ta det med en nypa salt, men ändå...)

Vi börjar med det positiva:
Ica ökade sin försäljning av ekologiska varor med 52% (!) under första halvåret 2014 jämfört med samma period förra året. Jippi!

Totalt i Sverige så ökar de kravmärkta och ekologiska varorna med 30% i försäljningen, och den ökningstakten är bäst i världen just nu!


det mindre roliga:
På TV4-nyheterna i veckan hörde jag att Sverige var rankat på 10:onde plats, bakifrån (alltså tionde sämst!) på vilka länder i världen som hade mest klimatpåverkan. Nu vet jag inte om det var per innevånare eller i total mängd, men det är ju ändå hemskt.
Vi är tydligen ganska bra på att energin vi producerar i vårt eget land är relativt 'ren' med mycket förnyelsebar energi men att allt vi importerar och konsumerar från anda länder, exempelvis Kina, som har 'smutsig' energi för att framställa de varorna, gör att vi hamnar så långt ned på listan.

Samtidigt nämndes att det skulle krävas 3,7 jordklot om alla konsumerade som Sverige. Är ju inte riktigt klokt! Den här faktan visar att vi lever långt över våra tillgångar, för vi har ju inte 3,7 jordklot att tillgå, eller hur?


Det var lite miljöfakta som jag tyckte var intressant. För min egen del är det viktigt att bli medveten, hur skulle man annars kunna förändra något?

Mitt stora dåliga samvete i det här är väl att jag flugit ganska mycket på senaste år (och ja, vi har bokat vår utomlandsresa nu i November också) men förutom det så känns det som jag lever skapligt okej. Men självklart finns det massa mer att jobba på!



Det vackra, visst vill vi ha det kvar?

ps. hörde en annan 'rolig' (eller tragisk?) fakta om Sverige: förra året sökte fler som deltagare till Paradise Hotel än antalet sökande till Lärarprogrammet..... vad ska man säga om det? d.s.

Kärlek! /ia

Inga kommentarer: