tisdag 14 oktober 2014

Stockholmshelg

Vi var ju alltså i Stockholm i helgen. En bra helg även om stackars M. blev sjuk lagom till avfärd och var förkyld och trött. Men ibland lyckades jag faktiskt lura i honom nån Alvedon (händer inte så ofta kan jag säga, hehe.)

Vi gick på stan, var på supercrosstävling i Tele2 arena på lördagen, slappade på hotellrummet (lyx att få bo på hotell!) åt goda bufféfrukostar och gick på stan lite till. Det regnade på fredagen när vi åkte ner, och nästan hela söndagen, men lördagen bjöd på härligt, soligt höstväder.


Det som slår mig, som ofta slår mig när jag är ute på vift sådär, är orättvisorna. Istället för att bara toknjuta av allt, unna mig, plocka på mig, så ser jag och tänker på det skeva i allt. Det kanske är nedlagt i mig, medfött, med generna...

Jag ser det skeva i att vi, vissa av oss, shoppar järnet, så mycket kassar vi knappt orkar bära, medan andra sitter utanför och tigger om pengar till mat för dagen. Vissa har så fina dyra kläder och inne i ljudbutiken ska en familjefar köpa ljudanläggningar för många tusen kronor. En annan man kollar på en TV för över 30 000.
När vi går hem genom stan på kvällen ligger en man ute och sover på gatan. Jag tror inte att han gör det för att tycker att det är roligt...
Har inte vissa människor för mycket pengar?

Jag minns att min vän Emmeli (bra blogg förresten, läs!) skrev nått i princip med 'så fina båtar att man nästan blir arg ' i samband med en Gotlandsresa i sommar, när de vandrade i hamnen och kollade på alla tjusiga båtar. Jag kände lika när jag var i Smögen i somras. Vad är det för fel på värden när vissa kan ha det så himla bra i ett överflöd av pengar medan andra har inget alls? Det känns inte okej och är inte rättvist. Inte rättvist alls och på en fläck.

Tänker du och jag på hur priviligerade vi är? Är vi tillräckligt tacksamma för allt det vi faktiskt har? Gör vi något för att hjälpa andra?

Sådana tankar kommer till mig efter en Stockholmshelg..... typiskt mig.

utsikt från hotellet




fascinerad kille :) 


ett fint, soligt lördags Stockholm
hotelllyx


Kärlek! /ia

Inga kommentarer: