fredag 17 oktober 2014

Effektivitet är mitt andra namn (ibland!)

Igår hade jag veckans enda helt lediga hemmadag. Och jag var något stressad inför den. Var så mycket jag ville och borde göra. Typ plugga, träna, fixa hemma, baka bröd inför gästerna som skulle komma och så vidare.
Men istället för att få helt panik inför alltihop och låta stressen stå mig upp över öronen, så skrev jag ner en lista på vad jag ville göra under dagen. Kollade över den och bedömde vad som var viktigast, och vad som eventuellt kunde strykas/skjutas upp till annan dag om jag inte hann med. Sen började jag beta av dem, och detta blev gjort:

Lång morgonpromenad inklusive handling, plugg (svara på instuderingsfrågor samt se två videos), en tvätt, fixande med foton från mammas födelsedag, skrev två blogginlägg, städade lägenheten, baka morotsbröd, var ute på en jogg/löprunda, dusch + hårtvätt, fix inför husgrupp (gäster!), hade dem här ca 2,5 timme, fixade i ordning och diskade samt hann se lite serie och mysa med M. när han kom hem från garaget.

Vad jag vill säga med detta? Skryta över hur duktig jag är? Nja (fast ganska effektiv om jag får säga det själv, hihi ;) ). Nä men dels att en dag är LÅNG om man tar tillvara på den, man hinner många grejer. Dels att man måste lära sig att prioritera istället för att stressa, (!!!) (dagens klokaste tanke från mig, skriv upp den!) både inom yrket som sjuksköterska och som privatperson.
Inget blir bättre av att man förblindas av stress och press. Visst bör man skynda sig lite och försöka vara effektiv när man har mycket att göra, men att tok-panik-skynda är ingen smart idé. Tror jag.
Det finns grejer som är viktiga och grejer som är mindre viktiga. Prioritera dem. 
Vad är viktigt för dig? För mig kändes det viktigt att få bjuda på hembakt bröd så då prioriterade jag det före att t.ex. träna. Sen som bonus hann jag klämma in en runda ändå, men det hade fått stryka på foten om jag inte hunnit. Helt enkelt.


Och effektiv del två: Jag blir så glad en sån här vecka när träningen flyter på bra utan sjukdom och man känner sig pigg, fräsch och stark. Denna vecka har det hittils blivit två bra simpass, två hårda effektiva gymtimmar och en jogg/löprunda alltså. Och tror jag kan klämma in veckans sjätte och sista pass på söndag eftermiddag. Finns det nån bättre känsla än när man är på g i kroppen?
(Och i knoppen och själ och hjärta med för den delen, mår bra och framförallt är det M. som förgyller min tillvaro så och gör mig kär och galen. Kär och glad iallafall :) Love him.

fokus!
Nya träningsthights, från Stockholmsrean. Bara en sån sak som nya kläder kan ju få en sjukt motiverad på träning :)











































Men imorn är det vilodag från träningen. Inte från jobbet dock... :(

Om ni vill läsa nått viktigare inlägg än sånt här 'skryt' så lovar jag att det kommer snart med. Kan man hoppas :)

Men jag är glad och TACKSAM och känner mig lite smått hög, på kärlek. Livet är snällt ibland. Tack Jesus.

kärlek! /ia

Inga kommentarer: