fredag 17 januari 2014

Trött men glad

hemma vid Baggbo-huset

jag hade ju lite som mål och motivation inför den här veckan, när jag är ledig mycket, att den skulle gå i hälsans och träningens tecken. och så tycker jag det har blivit.

med lite undantag för i måndags då jag de tröttna vakna timmarna mellan nattjobb knappt stoppade näsan utanför dörren utan låg i soffan och goade mig.
men sen så började träningslägret/det försenade jullovet för min del :)

i tisdags, efter nattsömn på dagen (nattjobb) så spenderade vi, jag och M., hela kvällen i backen på brädorna. så skönt att få komma ut i friskluften och få röra på sig, skärpa till både kroppen och hjärnan.

i onsdags sov jag ut, länge och välbehövligt, och sedan var jag ute och gick/fotade på förmiddagen. så fint nu när vintern äntligen kommit.
på kvällen testade jag att comebacka i fotbollen igen, gjorde ju en träning i höstas men detta var min första inomhus på ca fem år. roligt! 
kände mig visserligen rätt ringrostig, nervös, noll-kontroll och så, men har alltid gillat inomhusfotboll och lite, lite av takterna kanske fanns kvar. svettig blir man iallafall, har ju inte sprungit mycket alls det senaste halvåret med alla halsproblem, så kan verkligen behöva pushen med att träna med ett lag för att få komma igång. och jaga en boll är ju alltid kul ;)

igår, också ledig, blev det något så ovanligt som dubbla träningspass. nuförtiden iallafall, förr sysslade jag ju en del med sånt...

... det första, också en premiär för året, var den på längdskidorna. härligt! det var lite lösa spår, risigt/isigt men ändå skönt. bara att få komma ut, i snön, skogen, tystheten, det stilla... och solen sken till och med, ljuvligt! ca 9km skrapade vi ihop jag och morsan, får räcka för en första tur och det räckte för att bli svettig och känna att ovana muskler fick kämpa. framförallt ländryggen - den kan behöva tränas upp!

yeah, äntligen!

sedan valet och kvalet - pallar jag en till fotbollsträning på detta? jodå, efter dubbla middagar, haha, var energin tillbaka och då biter man ihop och testar sina gränser (och trötta ben) litegrann.

om den första träningen var 'lagom' i vad jag orkade med var denna enorm! i mina mått mätt. så mycket som jag sprang igår har jag väl inte gjort på hela förra året ;) rätt mycket fys, spel och så nån löpövning på det - oj så jobbigt - men oj så skönt efteråt när man vet att man pressade benen, hjärtat och hjärnan - man ger inte upp bara!

idag var det tänkt gym, men kroppen är mör och ev. ska vi till Gävle, så få se vad som hinns med. kanske vilodag? 
och förhoppningsvis i helgen mer bräda, kanske både lördag och söndag. ut och röra på sig, det bästa som finns typ.

varför skriver jag det här då? för att vara dryg och skrytsam? 
NÄ. för att hylla träning, hälsa, kroppen, naturen. för att det är så förbaskat skönt och man mår så otroligt bra av att hålla igång. för att jag är så glad att vara tillbaka lite back-on-track efter de senaste månadernas bakslag. för att jag är så TACKSAM att kunna träna för fullt igen. för att jag känner sån glädje till Gud som skapat den fantastiskt vackra naturen och den fantastiska kroppen. För att jag är så glad för att snön och vintern är här så jag bara vill jubla.








visst är den vacker, vintern? (bilderna tagna i Baggbo igår)

känner du dig lite seg och trött? olustig? obekväm i din kropp? mitt bästa tips: UT och RÖR PÅ DIG. nästan lovar, lovar att det kommer ge dig en skön kick.

kärlek! /ia

1 kommentar:

Emmeli sa...

Yeah! Vilka härligt peppande bilder, träningspass och ord!

Kram och trevlig helg!