fredag 24 januari 2014

slavdrivare?

'12 years a slave' är ju en film som går på bio nu, och jag har inte sett den än, men skulle gärna vilja. Har sett trailern och är väl lite insatt i vad den handlar om. och när Nathalie skrev ett så bra inlägg om detta med synen på slavar, orättvisor, så tyckte jag hennes ord lyfte fram något oerhört viktigt. 
Den andra tanken som jag och Michelle delade med varandra på bilfärden hem var jämförelsen med dåtiden och nutidens slaveri som vita människor utför, men ett önskemål om att kunna leva gott. Då hade de slavar. Idag köper vi (ursäkta, jag ändrar mig till ÖVERKONSUMERAR vi) kläder, mat och prylar från andra länder där fortfarande en hel del lever med taskig lön och med sjukdomar, som du och jag har åstadkommit. Endast för att vi vill leva glassigt och i överflöd, bittra till att betala de extra kronorna som vittnar om att frukten har odlats under okej förhållanden (vilket också är ett likhetstecken till att de som har arbetat med frukten inte har andats in massa gift). Alla är vi svenskar överens om att vi inte skulle med att ha en slav hemma. Men så länge vi inte behöver ha dem så nära, så länge vi slipper att se och höra dem… då kan det väl gå an att leva ett extra gott liv på bekostnad av någon annan.
och samtidigt detta:
Jag har köpt en ny bok, eller en ny bibelöversättning rättare sagt. Det är en svensk översättning av 'The message' , som jag köpte eftersom jag hört så många tala gott om den. Det är enkelt uttryckt en fri översättning av Nya testamentet på lite enklare/modernare svenska, allt för att man ska förstå sammanhangen och de stora dragen bättre, men den är ju inte ordagrannt översatt. 
hursomhelst, samtidigt som jag läser Jakobsbrevet i min vanliga Bibel så kollar jag även var det står i den enklare översättningen. och det var ett ställe som jag tyckte beskrev det så bra, sånt där som jag funderar ganska mycket på om (över)konsumtion, rika/fattiga, orättvisor och så.
så jag citerar: 'Alla som har arbetat, slitit och släpat utan skälig lön ropar på rättvisa. Jämret från de arbetande som ni har nyttjat och utnyttjat dånar i öronen på Mästaren och Domaren. Ni har plundrat och sugit ut jorden och levt upp alla dess tillgångar, men ni fick ingenting för det mer än ett ovanligt välgött lik. Vad ni har gjort är att döma och mörda hyggligt folk som har tigit och tagit emot.' (Från Jakobsbrev kap. 5)
Jag tycker att två ovanstående texter hör ihop och har något viktigt att säga. Något viktigt att tänka över, för oss alla. Hur vi behandlar jorden och människorna på den. Hur vi fördelar jordens resurser, hur vi ser på orättvisor och hur vi i vårt dagliga liv levar för att påveka detta.
små steg är också betydelsefulla.
ännu en vinterbild
kärlek! /ia

Inga kommentarer: