fredag 10 januari 2014

let your dreams come true

ett nytt år är här. nya mål, nya planer, nya drömmar och förhoppningar.

jag vill inte vara en sådan som bara låter livet 'hända' med mig. jag vill klargöra för mig själv vad jag faktiskt vill göra och vem jag vill vara. 
jag tror risken för att känslan 'jag slösar bort min tid och mitt liv' ska dyka upp minskar om man har konkreta planer och mål. jag tror drömmarna blir lättare att nå om man vet vad man drömmer om.
(jo, jag vill såklart vara öppen för spontanitet också, sånt kan ju bli hur kul och spännande som helst)

för att i slutet av året kunna gå tillbaka och se: gjorde jag något av det jag ville och drömde om under året? vad har jag kvar att göra och vilka grejer kan jag stryka? blev året som jag tänkte mig, varför/varför inte...?

....så här kommer en liten lista, det jag vill, drömmer, önskar, hoppas inför 2014.

- jag är sugen på att plugga, lära mig nya saker, få mer kunskap, gå vidare i yrkeslivet.
som det ser ut nu vill jag börja min plugg-karriär med att läsa en kurs i kognitiv beteendeterapi, 25% fart, till hösten. då kan jag ju jobba samtidigt, perfa!

- jag vill se fjäll, berg, natur, snö, landskap. drömmer om att få fjällvandra, åka bräda i fjällen, besöka norra Sverige och Norge och sådant.

- jag vill kunna träna, äta hälsosamt på ett sunt sätt. inte för att leva upp till samhällets fitness-förväntningar, utan för att min kropp och själ mår bra av det. jag vill ta hand om min kropp, inifrån och ut, försöka undvika för mycket socker, snabba kolhydrater, alkohol och sånt, inte av rädsla för att bli tjock utan för att må så bra som möjligt.

- jag drömmer om att få åka på semester och vara ledig tillsammans  med Mikael. ha tid tillsammans, resa tillsammans, uppleva roliga saker tillsammans.

- jag hoppas på att jag ska våga vara mer ärlig i vår relation. eller ja, i alla relationer förresten. min dåliga självkänsla spelar mig sprattet att jag blir så oerhört rädd att inte bli omtyckt att jag kan ha svårt att säga ifrån, säga nej, säga vad jag tycker och tänker. jag vill fortsätta min resa mot att acceptera mig själv och känna mig värd att älskas för den jag är, inte hur andra människor vill ha mig.

- tron: jag vill be mer, mer konkret, så att jag kan våga tro på det som verkar omöjligt i mänskliga ögon. jag vill se under och tecken. jag vill betyda något för människor, på mitt eget sätt, att Gud ska använda det just jag är bra på. jag vill ha en trygg, regelbunden kontakt med andra kristna människor som kan uppmuntra mig, som jag kan dela tankar och funderingar med.

- jag skulle vilja utveckla bloggen mer, träna på att skriva mer. fixa en snyggare layout, fota mer. mer kvalitet på det jag skriver, satsa, lägga tid på det.

- jag vill bli ännu mer kär i Mikael
än jag redan är, och bli bättre på att visa min uppskattning till honom. vara såsom man själv vill bli bemött.

- jag vill vara ute mycket, åka mycket skidor och snowboard, se snö.

- jag vill ha roligt, skratta mycket.

äntligen lite snö idag, 2014-01-10

vad vill du göra i år, vad drömmer du om?

ta hand om dig, ta vara på ditt liv!
kärlek! /ia

Inga kommentarer: