söndag 14 november 2010

--

jag läser en tidning.

en sida tipsar de om en blogg där en tjej skriver om sin kamp om att bli fri från sina ätstörningar/anorexi.

nästa sida är ett repotag om en som gått ner 40kg, hur hon gjorde, hur man kollar om man är sockerberoende och ord som "aldrig släppa kontrollen av vad man stoppar i sig" "ta aldrig om av maten" "äter inga mellanmål", "läs innehållsförteckningar".

Sen på ytterligare nästa sida har de recept på efterrätter.

jag blir så j**** ambivalent. splittrad.

Överallt är det så inkonsekvent. Man ska ha kontroll. Nej man ska njuta. Man ska vara nyttig. Man ska släppa kontroll. Man ska ha ha goda vanor. Man ska unna sig saker. Man ska ha disciplin. Man ska kunna vara spontan.

Vanliga människor kanske kan hantera det här. För mig (skulle nog kunna skriva oss. vi störda) blir det bara kaos. I den lilla reptilhjärnan. Som suger åt sig av allt som har med sånt här att göra.
Splittrad. Vem ska man tro på? Är jag en tjock matmissbrukare som är sockerberoende? Eller är jag en ätstörd tjej som behöver släppa kontroll?
När jag läser sånt här vet jag faktiskt inte. och det gör mig förrvirrad.

Jag kanske borde sluta läsa tidningar.

pusshej
/ia.

1 kommentar:

Lisa L sa...

Sant och intressant! Precis, allt är så dubbelt, man kan nästan jämt hitta ett minst lika ivrigt framställt motsatsbudskap... Ingen konsekvent värld. :)