tisdag 30 april 2013

without you I'm lost

följande är mina tankar och jag kan inte garantera att de är helt bibliskt korrekta eller att Gud och kyrkor är helt överens med mig i det här, men ungefär såhär tänker jag:

många (kanske framförallt de som inte tror så värst mycket på Gud) funderar ju på om Gud står bakom allt som händer. och kanske framförallt allt ont som händer. Hur kan Gud vara god när så mycket ont får ske? Hur kunde Gud låta min mamma dö i cancer?, den där pojken bli påkörd av tåget osv osv.

jag tror INTE att det är Gud som låter det hända.

jag tror att den här världen är ofullkomlig. det finns död och förstörelse och ondska. jag tror det finns något ont, något som är motsatsen till Gud, och som vill döda och förstöra så mycket han kan.
jag tror INTE att han är en lika stark kraft som Gud, men däremot har han en hel del spelrum här på jorden. fram tills den dagen då Gud, Jesus, skall återupprätta allt (det vi kallar himlen) och då ska inga tårar finnas mer. 

jag tror också att människan har en mycket stark egen vilja. Gud låter oss ta våra egna beslut, låter oss leva våra liv fritt som vi vill, om vi inte med öppet hjärta ber honom att lägga sig i.

en vän frågade: Så du tycker att man ska tacka Gud för allt gott som finns i världen men att det inte är han som har med det onda att göra?

nja..
eller såhär då: Kommer då allt gott i människors liv från Gud?
i grund och botten tror jag det, eftersom det är Gud som har skapat allt gott. MEN jag tror inte heller att allt gott som händer i en människas liv som inte tror på honom, automatiskt har med Gud att göra.

på grund av den fria viljan tror jag att Gud lägger sig i de människors liv där han får TILLÅTELSE att göra det. om vi ber honom om det tror jag att han kan styra och leda oss, välsigna oss och beskydda oss från onda saker.

MEN jag tror också, om man inte tror på Gud så står man på ett annat sätt fri från Guds inblandelse i sitt liv. så då tror jag inte det goda kanske kommer från Gud, utan bara händer. och jag tror att det onda/hemska som sker i dessa människors liv absolut INTE är ett 'straff' eller så från Gud (för att man inte tror på honom) utan det är också bara något som sker eftersom den här världen är som den är, trasig och blödande. 

självklart har inte Gud allt inflytande över en människas liv vare sig hon säger 'Ja' till honom eller 'Nej'. Att det bara skulle gå väl för en sådan människa som sagt Ja.. Självklart råkar kristna människor ut för en massa skit i livet också, som inte är Guds plan. Annars vore det ju konstigt. Kristnas barn dör också unga. Vi råkar också ut för sjukdomar och elände.Men jag tror att man på ett annat sätt kan få Guds beskydd och välsignelse och att han många gånger räddar oss ur faror som vi inte ens vet om. 

Så: Vill man ha Guds inblandelse i sitt liv kan man be om det, men om man inte vill det tror jag inte han lägger sig i speciellt mycket, utan låter livet hända. Såklart han söker oss människor på olika sätt, men han styr oss inte.

och sen, viktigt: Jag tror att Gud kan vända varje dålig erfarenhet, varje livskris till något positivt i slutändan. Han kan vandra med oss, hjälpa oss, trösta oss och ge oss en styrka vi inte anade att vi hade.


så trodde jag på ett ungefär då.

kärlek! /ia

Inga kommentarer: