söndag 7 april 2013

break my heart for what break yours

har varit på kvinnojoursutbildning i helgen.
och det var mycket som var bra och intressant och lärorikt. och fint att få komma tillsammans med andra, som har andra erfarenheter, och diskutera och reflektera.

vi såg bland mycket annat på en film som var baserad på små barn som berättade om hur våld och alkohol i deras nära relationer (mamma och pappa) hade påverkat dem.

det var en tjej, ca 8år, som hade en våldsam och alkoholiserad pappa som sa ett citat som liksom grävde sig fast i mig:

'Om det var förbjudet att vara ledsen och man hamnade i fängelse för det så skulle det inte finnas nåra människor kvar här ute för då skulle alla sitta i fängelse'

så underbart uttryckt tyckte jag. enkelt. man får vara ledsen! det är viktigt att vara ledsen om man är det. visa sina känslor, inte kväva dem. går man igenom tuffa saker är det självklart att det påverkar en.

jag tänker på alla barn som växer upp i så dåliga förhållanden. så som inga barn borde behöva ha det.
jag är glad att det finns människor som vill göra något åt det. eldsjälarna.
jag är ingen sån. men jag vill bidra med det lilla jag kan.


åter till flyttlådorna...!
kärlek! /ia

Inga kommentarer: