fredag 19 april 2013

provsmakar livets heroin

äta för att man är hungrig.
det får gärna vara gott och helst lite nyttigt/näringsrikt.
sluta när man är mätt.

träna och motionera för att det är kul och för att man mår bra av det.
men mer än så var det inte. enkelt. lätt som en plätt.

jag ägnar inte längre alla mina dagar åt att tänka på mat eller planera min träning.
en sån oerhörd BEFRIELSE.
jag kan njuta av livet istället för att ha vikt-ångest.

och ett bra tips/knep är: härma andra människor.
om man inbillar sig att man inte kan äta utan att bli tjock så kan man snegla på helt normala människor. du kommer se att de äter ganska många gånger på en dag. de äter riktig lagad mat i ordentliga portioner två gånger om dagen, lunch och middag.
ibland unnar de sig nått fikabröd eller godis.
de tränar nån/några gånger i veckan

de är normala människor med normala vanor och blir inte super-jätte-tjocka för det.
alltså kan jag göra likadant.
härma de normala människorna och lita på min kropp.

det tog cirka sex år att ta sig hit.
men jag är sjukt tacksam och lycklig för det.
jag kan ju liksom leva nu.

på tal om det kom ett utav mina favoritbibelord skickat i min Bibelcitat-app (bra grej!) i morse.


'Jag (Jesus alltså) har kommit för att de skall ha LIV, och liv i överflöd' Joh 10:10.


detta bibelord har hjälpt mig så mycket för det har fått mig att inse att livet med Gud innebär något mer än att bara hålla näsan precis ovanför vattenytan, för att överleva, såsom mitt liv kändes i många, tunga år.
Nä, riktigt liv, det liv Jesus gett mig, det innebär ett löfte om att vara levande. på riktigt. inte bara överlevande. Riktigt liv innebär glädje och känslor och gemenskap och dagar fyllda med liv och rörelse. energi.
det innebär äkthet. att man kan vara sann mot sig själv och mot andra.

Liv i överflöd innebär att man (jag, experten på detta) inte behöver ha dåligt samvete när en massa goda gåvor kommer till en och man riktigt njuter av livet.
Kärlek, närhet, glädje, vänner, skratt, endorfiner, mat, kroppar, naturen, materiell skönhet, ekonomisk välsignelse...
Ja sånt är från Gud. Hans goda gåvor till oss. Det är bara att TACKA och ta emot när livet är snällt mot en.

Ja detta bibelord passar bra nu, för jag har kanske aldrig varit så levande.

Tacksamt. som sagt.

Kärlek! /ia.
 

Inga kommentarer: