tisdag 16 april 2013

när mänskligheten ruttnar i en hög och alla ba: 'va är bäst för mig'

jag undrar, som vanligt...

... varför ett bombdåd i USA med tre döda (väldigt tragiskt, missförstå mig inte!) får sådan ENORM medial uppmärksamhet.

folk facebookar om det, pratar om det och tidningarna skriver massa om det. såg en kvällssändning av nyheterna på Tv nu när jag kom hem från jobbet och större delen av sändningen handlade om det. man intervjuade, spekulerade och vem som kunnat utfört det och varför osv. osv.


och då vill jag säga heeeeey. ok, det har hänt något hemskt MEN hur många dör inte av bombningarna i Syrien, varje dag.
Afghanistan.
Irak.
Afrika.
Pakistan.

yeah, you name it.

men när vita människor dör. vita, västerländska människor. som är lika oss. som har pengar. som är, i våra och medias ögon, värdefulla, ja då uppmärksammas det så sjukt mycket mer.
de med samma klass. samma färg. samma religion. samma politik. samma kultur.

ja jag tycker det är sjukt.

helt sjukt att det inte verkar räknas lika mycket när icke-hel-vita människor dör. eller de med andra religioner och kulturer. som att de får sköta sig själva och vi skiter i det.
jag menar, USA ligger väl geografiskt minst lika långt bort från oss som Syrien??


jag blir arg över ondskan i världen.
men minst lika arg vilken ondska vi VÄLJER att värdera värre än någon annan.

att vi, helt enkelt och krasst, väljer att värdera vissa människors liv högre än andras. 


                                                          Rank ett: vit man med pengar.


Lägre rang:
mörk man. skulle ju kunna vara en terrorist. eller...?
kvinna. negress. säker osmart och analfabet. yeah right?

indisk kvinna. låg kast. fritt fram att våldta och förtrycka. 
eller hur tänker vi?

hejdå, nu ska jag gå och spy lite!

kärlek! /ia.

Inga kommentarer: