måndag 1 april 2013

i det fina, tunna ljuset mellan våran värld och din



om vi inte låtsas om känslor och oro och magen och ont-hjärtat och tårar så har det varit en BRA påskhelg. värt att va ledig på. som jag hoppades: mycket aktiviteter, träffa folk, och finväder. nice!

och nä, helt ledig blev jag ju inte tillslut. hoppade in och jobbade ett kvällspass på påskaftonen, men det kan väl vara bra med lite Ob-tillägg också:) och ju alltid trevligt att träffa arbetskamraterna på önh.. som får en att skratta och skingra tankarna.

har hunnit med en trevlig påskbuffé-kväll i stan-kyrkan, en långfredagsgudstjänst (fin och innerlig!) i Bjursåskyrkan och, nästan bäst, en träningsdejt + tacokväll med Emelie. så gött att få kötta ett skivstång+intervallpass med en sån härligt träningskompis. och ta igen lite snack. fiiin tjej! ja fin hela familjen Frank förresten. Tack för mat och fika!:) 

och annars har jag åkt snowboard tre av de lediga dagarna, och längdskidor en. riktigt fint ju! det är så det ska vara. ute och frilufta så mycket man bara kan i solen och snön. Kanske det var säsongsavslutningen på både längd och brädan för i år. Hoppas inte. Har iallafall skrapat ihop 440km på skidorna, får väl vara helt ok för en icke-vasaloppssäsong, tror jag kom upp i ca 60mil förra året.
och brädåkandet går faktiskt bättre och bättre så synd att det var stägningsdax i Bjurs idag.
det är ju såhär det ska vara. soligt, varmt, lite tö... ja shit vad sorgligt när snön smälter bort. jag älskar ju snö! det borde vara sommarvärme med snö, det skulle vara så mycket roligare då.

låg i pappas knä och lapade sol/halvsov på söndagseftermiddagen. fint!
jag är ju inget super-big-fan av våren, typ april när snön är borta och innan det börjar bli grönt och så. och det där ständiga ljuset som kan vara skönt men också skära i hjärtat. MEN jag tänker att man helt enkelt får gilla läget och göra det bästa man kan. det handlar ju mycket om inställning. så den här våren hade jag tänkt göra till den allra bästa någonsin, oavsett förutsättningar...

OCH det har jag börjat lärt mig och tänka på. det finns alltid saker att vara glad, tacksam över. (typ mat på bordet, tak över huvudet, frisk kropp, levande föräldrar, icke-krig, möjligheten att ha fritidsintressen, vänner osv osv. ) och alltid något att se fram emot. 
om någon grej känns tung försöker jag tänka på t.ex. resor att se fram emot (ska ju till Italien (Sardinien) en vecka med brudarna i aug/sept och har nu bokat Indien/Nepal-resan i okt. yeah!). eller alla dagar på jobbet som säkert kommer innebära skratt och vara trevliga (jobbigt => utvecklande). Alla roliga träningspass som ligger framöver. Motiverad att köra hårt! ;) Alla tjejkvällar det förhoppningsvis blir i vår/sommar. Att det blir höst, december, jul igen (ja, det ser jag redan fram emot, crazy tjej, haha)

OCH en ny grej jag alldeles nu i dagarna, dessa röriga dagar, gjort klart med och som jag har att se fram emot inom väldigt snar framtid: En flytt till stan. Och inte vilken flytt som helst, utan till en tvåa på Elsborg. toppen ju, Elsborg är ju mitt dröm-område just nu så när en sån här chans dök upp från liksom ingenstans så var det ju som en bra lösning. och så glad att jag fick den. snabb inflytt också, hade vart segt att vänta i flera månader. ja, faktiskt så tror jag ju inte på slumpen. utan på en Gud som har planer och som hjälper. och som sagt, en bra lösning tror jag.

liiite tråkigt att lämna Bjurs ju, trivs ju liksom bra här med, mycket bättre än förr, men Bjurs står ju kvar och kan ju hänga här och va uppe i Baggbo hos mor&far när jag är ledig och så.
men förutom att träffa Mikael, som varit så sjukt nära och det bästa med att bo här hemma i vinter, så har jag ju nästan alla mina aktivitets-grejer i stan och det blir en del åkande: jobbet, Friskis, kyrkan, Jocke, tjejerna, hemgruppen osv osv. fast om jag bara kan bo i lägenheten till årskiftet så kanske jag flyttar hem igen nästa vinter så man kan nöta mer skidor och bräda :) hehe.

och kan skriva mer om lägenheten sen, det är iaf ett andrahandskontrakt åtminstone fram till nyår, (och jag måste börja bli ekonomisk igen och jobba extra om det går) men det nog nästan bästa av allt, det jag ser så himla mycket fram emot: jag får två katter med på köpet (!!!!!!!!). att ta hand om. Åhh så glad jag blir när jag tänker på't. Jag som kattlängtat. Jag som inte ville bo själv om jag inte hade katt. Min lilla bäbis som dog för två veckor sen. Ja, det känns också som en riktig välsignelse faktiskt. ett bönesvar. kanske kan låta töntigt men för mig är det viktigt och betyder mycket, för det kan nog behövas lite kattpäls att borra ner ansiktet i om man känner sig ensam, ledsen eller vår-gråten kommer. ha några som möter en varje dag man kommer hem från jobbet. som delar en stor säng. yeah - jag ska bli världens bästa kattmamma! hehe.

gött att eftermiddags-nästan-powernappa i solen efter en heldag i backen med trötta muskler. är förresten blåslagen både här och där - men så ska det va! :)
kärlek! /ia

Inga kommentarer: