söndag 6 december 2015

Advents-ge-bort-kalendern dag 6

Ja, så har vi kommit till lucka sex i min julkalender.

För er som missat vad det är den här adventskalendern går ut på går det att läsa lite mer HÄR i del 1. 

Men kort sagt var min tanke såhär: jag vill ge bort lite grejer som jag ändå inte behöver till bättre behövande.

Inspirationen kom från olika håll, dels det jag såg med mina ögon när jag var på Madagaskar då det blev ännu mer verkligt och uppenbart för mig att alla inte har det lika bra som vi har det.
Dels kom inspirationen från olika bloggare som gör julklappskalendrar till sina barn, med ett paket med nån lite grej att öppna varje dag till julafton.
Dels kom inspirationen från ett samtal jag hade med några av de jag jobbade tillsammans med på Mercy Ships, där en tjej berättade att hon blivit väldigt inspirerad av en bok om minimalism där författaren till boken valde att varje dag (jag minns inte hur länge dock) samlade ihop en grej ur sitt hem/ av sina ägodelar som hon valde att ge bort.
Och sen ja, allt detta med flyktingkris, min egen vilja att hjälpa, inspiration av min mammas hjälpverksamhet, en önskan om att rensa ut skåp och garderober och vrår från saker som bara ligger där och sådant fick mig att dra igång den här adventskalendern. 

Både för min egen skull, för att det skulle bli lite extra inspirerande så här i jultider att ge bort saker (det är ju kul att slå in fina paket ju!) men också med en tanke om inspiration till er läsare om att julens givmildhet kan sträcka sig utanför den egna kärnfamiljen, utanför släkten, ja kanske till och med utanför gränser av nationer, etnicitet och religion.

Och en tankeställare: Vad har du i din ägo som du skulle kunna avvara? 

Hursom, tillbaka till dagens lucka:



Idag har jag valt att ge bort lite smycken igen, denna gång tre olika armband som är lite Indien-inspirerande, ja de två nedersta har jag köpt i Indien faktiskt.



Kärlek! /ia

Inga kommentarer: