onsdag 30 december 2015

2016 är snart här


Sverige, naturen. Så vackert!

Såhär när året börjar lida mot sitt slut och 2016 närmar sig så börjar man ju reflektera lite över hur året varit och vad man vill ska hända nästa år (även om jag inte är sådär supernostalgisk av mig bara för att det blir ett nytt år).
Förhoppningsvis ska jag hinna med att göra någon sån där sammanfattande års-lista nu strax innan eller efter nyår men den tanken som slog mig i dag när jag promenad-funderade lite var hur lätt det är att oro sig för småsaker när man egentligen har allt man behöver.

Ja, för jag har ju allt. Och jag vill lära mig att vara nöjd. Nöjd och glad. Det är så lätt att fokusera på små, små saker som kanske inte är precis som man önskar och olika orosmoln inför framtiden när man inte vet exakt vad som kommer att hända.

Men jag har ju allt.
Detta året har varit magiskt så att vara något annat än tacksam vore förmätet av mig.

Jag har fått vara frisk och ha hälsan i behåll, likaså har min familj och andra nära och kära. Eller, iallafall har de olika sakerna som hänt löst sig bra och alla är i liv välbehållna. Jag fick uppfylla en stor, stor livsdröm jag länge haft när jag fick åka till Afrika och arbeta som sjuksköterska på Mercy Ships. Jag har fått resa och se och uppleva nya saker, jag och Mikael hade en fantastisk fin semester, bästa någonsin typ, när vi vandrade Högakustenleden i somras. Ett fint och lyckligt minne för livet.

Jag har föräldrar och syskon som bryr sig om mig och vi håller ihop som familj och vi har det trevligt när vi umgås. Jag hade en fantastiskt fin jul, utan alkohol eller bråk som många barn tyvärr växer upp i.
Vi har en uber-mysig lägenhet, så mysig att man blir omotiverad att söka sig något annat. Världens skönaste säng där man kan sova varm och trygg varje natt. Inga bomber som faller utanför fönstren.

Vi har mat på bordet varje dag. Bra, näringsriktig mat som mättar oss och håller oss friska. Jag har ett jobb att gå till och det har M. också, vi har fasta, trygga anställningar som ger oss lön varje månad. Jag har världens bästa och snällaste arbetskamrater och en jättebra chef. Jag har vänner som är vänner för livet, jag har fått nya vänskaper som gör mig varm och lycklig i hjärtat. Jag har en fin, snäll, kunnig, duktig, rolig pojkvän som jag får dela mitt liv med, vara med och hjälpa och stötta och peppa och bli peppad av.

Lussekatterna

Jag har sett hur fattiga människor har det. Hur livet kan se ut för de som är sjuka i ett annat land än Sverige. Hur människor kämpar hårt och gör det bästa de kan med sin situation.

Jag lider inte av några psykiska sjukdomar eller cancer. Jag behöver inte sälja min kropp på gatan. Vi bor i ett land med fred. Jag har en stark kropp och tid att träna de flesta dagar i veckan. Fritid och jobb. Kärlek och vänskap, stöd och förståelse. Jag har en dator, en smartphone och massa (för mycket!) kläder i garderoben. Jag har världsgulliga syskonbarn och jag är nöjd med mig själv.Jag har, framförallt, en tro på Gud som bär mig, en tro på att Jesus dog för min skull och att jag därför inte behöver känna varken skuld, skam, oro, rädsla eller något sådant som vill tynga mig. Istället har jag förmånen att få vara glad, fri, känna ro, frid och tillförsikt.

Ja jag har allt. Ingens liv är perfekt, men det är bra som det är. Det vill jag ta med mig från detta år in i nästa.

Afrika, i mitt hjärta och i mitt sovrum

Idag har jag en fastedag. För att träna mig att avstå från något som jag ser som en självklar rättighet: mat. Att känna hunger och tappa energin och orken är jobbigt, men så har det många människor på vår jord, varje dag. Jag fastar för att ta bort lite av fokuset från den här världens bekymmer och glädjeämnen för att istället koncentrera mig på Gud. Jag ber att jag ska lära mig vara nöjd och minnas 2015 med tacksamhet. Och jag ber för att 2016 ska gå i ärlighetens och kärlekens tecken. Att jag ska våga älska mina medmänniskor och Gud ännu mer. Att jag ska ha mod att säga ifrån och mod att älska självuppoffrande. Jag ber för den här världen, att 2016 ska få bli ett år där värme och godhet får fylla människors hjärtan, att vi ska bli mindre rädda för det okända. Att vi ska våga stå upp för mänskligheten och för de allra minsta som behöver vår hjälp som allra mest. Jag ber att det ska bli ett år där krigen tar slut, där ingen vill hämnas, där freden får råda över vår jord.
Amen.


Kärlek! /ia

Inga kommentarer: