torsdag 22 september 2011

kameler, dromedarer, mygg, pengar och nålsögon...

-
Jag har tänkt lite på det där med pengar. Och på hur det står i bibeln om att det är svårt att vara rik och tjäna Gud samtidigt. Och om hur Jesus säger att det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga än en rik att komma in i himmelriket.

Och jag har med egna erfarenheter och insikter börjat förstå sanningen i det hära. För såhär har jag märkt att det är i mitt eget liv:
Jag ger tionde, alltså 10% av de inkomster jag har till t.ex. församlingen och välgörenhet. (tror jag skrivit om det förut om hur ekonomiskt välsignad jag blivit sen jag började med det – så det är ett hett tips för bättre ekonomi – och ett glatt hjärta som får kämpa lite emot sin snålhet.)
Aja, det här tioende givandet nämner jag inte som skryt utan för att jag ska berätta vad det har lärt mig: Det är svårt att vara ”rik”.


De månaderna då min enda inkomst är studiebidraget, ca 2700 kr, så ger jag då alltså ca 270 kr till välgörenhet osv. Ganska enkelt på en månad, känns inte speciellt jobbigt. ”Fattig” = lätt att ge.
Men vid de få undantagsmånaderna, t.ex. vid sommarjobbslöner och jag kan lyckas skrapa ihop en månadsinkomst på ca 12 000kr så ska jag alltså ge tio procent av detta = ca 1200 kr. Känns mycket svårare. Fastän det fortfarande är 10% och jag ju egentligen får mycket mer över för egen del de månaderna än annars, typ 10800 mot 2400 kr en vanlig bidragsmånad. Men det tar ändå emot lite mer att ge då. alltså: ”rik” = svårare att ge och vara generös.


banne mig jag vill inte bli rik för då kanske jag blir en riktig snåljåp. Och så förstår jag verkligen att det där med pengar kan vara en motsättning för att sprida Guds rike. Att kärleken till pengar är roten till allt ont.
Och blir vi lycklig av våra pengar? Jag tror verkligen inte det.

Utmana dig själv! Träna på generositet och icke-snålhet genom att ge bort lite pengar. Man blir rikt välsignad, jag lovar. Även ekonomiskt.
t.ex. igår skulle jag köpa ett linne för 100kr, men de i kassan slog in det för 40. Jag väljer att tro att det inte är en slump (sen kanske jag är en oärlig typ som inte sa till men jag tror H&M inte går i konkurs för detta… studentekonomin och jag blev glad :) )



gårdagen med mig, The Beatles, Gud och Mammon.

/ia.

Inga kommentarer: