tisdag 24 maj 2011

And if you have to leave I wish that you would just leave. Your presence still lingers here and it won't leave me alone.

-



Gör något jag inte är riktigt bekväm med. Publicerar en text som jag bara tycker är halv-bra sådär... MEN jag tycker tanken bakom texten fångar något. Det där narcissistiska hos oss. Det där se mig, hör mig, ta på mig, älska mig. Det där att man vill vara någons centrum. Visst har ni kännt det ibland?

Och förresten gjorde jag två varianter av texten och kan inte bestämma mig för vilken av dem som fångar känslan bäst. Så jag bjuder på båda. Så kan vi ju ha en liten omröstning här om vilken som är bäst, haha.




Du säger att jag är fin – men vad spelar det för roll när det är någon annan du kysser?
Du säger att jag är smart – men vad spelar det för roll när du inte lyssnar på vad jag har att säga?
Du säger att jag är värdefull – men vad spelar det för roll om du inte är här när jag gråter?
Du säger att jag är snäll – men vad spelar det för roll när jag inte får vara din bästa vän?
Du säger att jag är vacker – men vad spelar det för roll när jag inte alltid får vara i ditt blickfång?
Du säger att jag går att lita på – men vad spelar det för roll när jag inte får veta dina innersta hemligheter?
Du säger att jag är en äkta vän - men vad spelar det för roll när det inte är med mig du spenderar all din tid?
Du säger att jag är bra –men vad spelar det för roll när du lämnar mig ensam?




eller...



Du säger att jag är fin – så varför är det någon annan du kysser?
Du säger att jag är smart – så varför lyssnar du inte på vad jag har att säga?
Du säger att jag är värdefull – så varför är du inte här när jag gråter?
Du säger att jag är snäll – så varför får jag inte vara din bästa vän?
Du säger att jag är vacker – så varför får jag inte alltid vara i ditt blickfång?
Du säger att jag går att lita på – så varför får jag inte veta dina innersta hemligheter?
Du säger att jag är en äkta vän – så varför är det inte med mig du spenderar all din tid?
Du säger att jag är bra – så varför lämnar du mig ensam?



/ia

maj-11




Och hey!, det kanske ska tilläggas: Jag är inte alltid så här narcissistisk. Oftast inte faktiskt. Men ibland så, och det är väl helt ok antar jag.

1 kommentar:

maria sa...

Det är helt okej, och det var en vacker vacker dikt. Det är så man känner ganska ofta faktiskt. Eller jag. Jag röstar för den andra varianten!