fredag 6 september 2013

what a wonderful world this would be

Precis innan jag åkte iväg till Italien läste jag de här orden i Bibeln:

'Nej gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar' Jes 65:18

och det träffade rätt.
att istället för att fundera alldeles för mycket, ta till vara på det fina man blir 'erbjuden'. absolut inte ta lyxen att kunna åka på solsemester för givet (hur många procent av jordens befolkning kan det liksom?) MEN inte heller ha dåligt samvete. 

att för en kort period inte fundera så mycket på orättvisorna i världen, utan istället tacka och ta emot för att just jag fick förmånen att spendera en vecka med några av mina bästa vänner på en paradisiskt vacker plats.

inte ha dåligt samvete för att jag ligger platt på min rygg i en vecka, njuter av solen, läser, lyssnar på musik, badar och inte gör något 'nyttigt', låta to-do-listan vara, inte ta tag i sitt liv. 
orden sa åt mig att inte lägga någon press på mig att jag måste uppföra mig på ett visst sätt, nä jag var bara mig själv. (tror jag är betydligt trevligare och 'bättre' så än när jag försöker vara 'perfekt')
orden sa åt mig att man FÅR njuta av glass, chips, drinkar, pizza, pasta (rena rama Vasalopps-kolhydrat-uppladningen där i Italien ju, hehe) utan att få gå-upp-i-vikt-ångest.

det funkade ganska bra faktiskt. 

och jag är TACKSAM.
för sånt där man kanske inte alltid kommer ihåg att vara tacksam över när allt går bra. 
vi krockade inte, körde inte på några av alla rådjur längs vägen, vi fick våra bagage utan problem. hotellet var bra, låg perfekt till. fint väder hela veckan. 
flyget störtade inte, vi blev inte matförgiftade, våldtagna, rånade och ingen drunknade.
och: vi hade sjukt trevligt ihop.

Tack Gud, tack vänner.




kärlek! /ia

Inga kommentarer: