fredag 13 september 2013

Search and you will find me

onsdagens andra tanke:

jag läste ett ställe i Bibeln som liksom gav mig ett löfte att hålla fast vid och återuppväckte en längtan inom mig. när det känns som jag inte orkar mera, det där jag skrev om här,hjälpte det att läsa dessa ord:

(det är Jesus som säger):

'Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.' Joh 10:10

Just detta ord, 'överflöd' grep tag i mig. För om man inte har liv bara så att det precis räcker till för att överleva, utan liv i överflöd, ja då måste ju det också innebära att man kan dela med sig. Att sin egen bägare är så fylld med liv att man vill, orkar och bara måste låta det rinna över till andra. Att själen och hjärtat är så fyllt med bubblande livsglädje att det svämmar över och kommer andra till del.

och det är ju så jag vill vara!

jag vill inte vara trött och urholkad och ledsen. jag vill inte bli egoistisk och bara se till mig själv. jag vill ha ett större perspektiv än att mina små-problem förmörkar min vardag. jag vill inte bli så tömd på energi att jag aldrig orkar dela med mig av mig själv till andra.

jag vill vara jublande glad och fylld med liv. jag vill orka ha ett öppet hjärta, våga utsätta mig för risken att bli sårad. jag vill kunna visa min sårbarhet. 
jag vill älska, älska Gud och älska människor. jag vill vara någon som kan inspirera och stötta. jag vill vara någon som lyssnar och delar med mig av kloka ord.
jag vill brinna och vara engagerad. jag vill ha stora planer och drömmar.


och.
jag tror att jag måste komma ihåg att återvända till rätt källa för att hitta orken till det där. och den källan kommer inte från bekräftelsen från andra människor. (den är farlig att leva på, för uteblir den blir du tom) den kommer inte av att uträtta maximalt mycket nytta. den kommer inte från en perfekt kropp.
nej det bubblande livet kommer när jag stillar ner mig och sansar mig. lugnar mig, och kommer ihåg att lyssna till Gud. till hans ord och hans löften. när jag låter honom bära mig och hjälper mig att lyfta blicken från mitt eget till hans stora plan och verk: världen.

ett annat viktigt Bibelord idag: 'Sök först hans rike och hans rättfärdighet så skall du få allt det andra också ' 
Jag kan liksom inte börja i fel ände. Har jag fokus på rätt sak är jag övertygad om att allt det där andra kommer lösa sig också.

kärlek! /ia

Inga kommentarer: