tisdag 17 september 2013

en viktig droppe i havet

jag vet att just jag kanske inte förändrar världen när jag handlar kravbananer. att det i jämförelse med fabrikers utsläpp i Kina inte gör ett jota om mitt kaffe är rättvisemärkt eller inte.
och tusen exempel till.

MEN
för mig handlar det om något annat än bara den eventuella världsmiljö-påverkan man gör. det handlar om trovärdighet och respekt. 
om att vara ett gott föredöme.

för mig känns det mer trovärdigt att prata om att hjälpa andra, vara en medmänniska, vilja ha en bra värld om jag dessutom försöker göra sådana vardagliga val som kan påverka detta.

när jag säger att jag vill värna om alla människor känns det mer respektfyllt att handla varor där förhoppningsvis risken är mindre att arbetarna utsatts för omänskliga arbetsförhållanden.

när jag säger att jag vill värna om miljön, jorden, naturen så känns det mer trovärdigt om jag iallafall försöker källsortera mina sopor och inte slösa på papper i onödan - även om det i slutändan kanske skulle visa sig att det inte hade någon betydelse.

Då kan jag iallafall känna att jag försökte och att jag brydde mig. 

Hur vill du ha det?





Kärlek! /ia

Inga kommentarer: