torsdag 6 oktober 2011

sugar, sugar, honey, honey

-
En sak som jag funderat över och tycker är fel/konstig/onödig är att det alltid ska/måste finnas med något sött när man ska fira något. Jag säger inte att det aldrig borde vara så, men jag undrar varför det är en sådan självklarhet? Varför är det just att stoppa i oss socker (som vi faktiskt i längden inte mår så bra av med humörsvängningar osv.) som anses som den självklara belöningen eller firandet?
Helg, att man träffar människor man inte brukar, avsked, nytillskott, födelsedagar osv. osv – alltid ska det firas med socker. Och så semmeldagen, kanelbulledagen, våffeldagen, jul, midsommar, nyår, påsk, semester, Gustav Adolfs bakelsedagen (vad äter man för bakelse då, hur ser den ut -?? en sån kanske man borde prova iaf!)…. Ja alltid ska man ”piffa” till det med socker.

Har vi inte lite dålig fantasi?
Kan vi verkligen inte fira utan socker??

Jag tycker visst att man ska unna sig det här om man vill, men jag tycker man borde kunna vara glad och fira saker utan att använda sig av socker också. Och människor som vill avstå borde inte bli klassade som tråkmånsar som inte kan unna sig lite livsnjutning. Jag vet inte, men jag tycker i alla fall det inte är så mycket njutning i ett blodsocker som åker berg-och- dalbana och får min kropp att bli allt från överspeedad till äckligt seg.

Man blir glad av att röra på sig – varför rör vi inte på oss tillsammans när vi ska fira?
Man blir glad av musik – vi kan lyssna tillsammans?
Man blir glad av beröring. (Gruppsex för att fira saker? – haha, nej nu går jag för långt!)

Och faktiskt finns det ju de som av olika anledningar har lite laddat förhållande till såna här söt-grejer. Sånna som jag, som när jag väl äter socker äter alldeles för mycket. Eller de som i ärlighetens namn redan är så pass ohäslosamt överviktiga att de borde låta bli sötsaker emellanåt . Så man kanske någon gång ibland skulle kunna tänka sig att ha mys och träffar och firanden och sammankomster utan att bjuda på sockerbomber. Lite bra och nyttig mat/fika istället?

Eller är jag bara dryg nu?





Min vardag får ni gärna piffa till med en kram hellre än en kaka. Så det så! :)

/ia.

1 kommentar:

Arvid sa...

Midsommar och Julafton, då är det ju mest mat man käkar. Och sen måste man inte fira saker och ting med socker, man kan göra som de flesta andra i Sverige; dricka alkohol!