onsdag 19 oktober 2011

men den stora stora rädslan är inte här ikväll.

-

De där tankarna.
Som övermannar dig.
Överfaller dig. Våldtar dig. Bränner dig. Äter dig. Inifrån och ut.

Den där känslan.
När det gnager, tär, kliar, sticks.
Och du kvävs. Han stryper dig.
Den elaka Herr Ångest, -
som bara vill det onda i ditt liv.

Det där trycket – över ditt bröst.
När han tar det som är ditt.
Din glädje, ditt lugn, din frid - dig själv.
När han vill plåga dig.
I en helveteseld.

Den där oron
När det kryper i dig – kryper tusen kryp av obehag
Rastlösheten – bara springa, springa,
fort
bort ifrån han som jagar dig.
Han, som vill skrämma dig till döds.

Men
Det är inte sant.
Han finns inte.
Han är i din hjärna
Och ju mer du springer - ju fortare kommer han jaga dig
Stanna upp
Andas
Se honom i ögonen
Dra honom ut i ljuset
Och du kommer att se:
Han är bara inbillning. Ett luftslott.
Ditt hjärnspöke

- Och nu är han död och finns inte mer..!

















Jag har lärt mig något nytt och bra: när Herr Å kommer så ska man inte lyda den första impulsen. Typ att ut och springa. Eller vara dum. Nej, jag sitter still, sitter kvar, andas och så försvinner han snart och lämnar mig ifred. Befrielse och lättnad!
Jag har kommit en bit. Långt. Det handlar om att hantera sina tankar. Och att inte låta känslorna styra. Att inte vara dum mot sig själv – mitt uppdrag och utmaning.

och jag tackar Gud för den styrka jag trots allt har. som han ger mig. för vänner och familj som hjälper.

för att han får mig att inse att det finns annat som är viktigare. som får mig att byta fokus.


Och nej man blir inte tjock av att hoppa över träningen en kväll.
Och ja man förtjänar att äta ändå.
Så det så Karin Lena-Maria Kristina Lindström!

/en klok tjej.

Ps: ordlista: Herr Å = panikångest. skulle man ju kanske kunna kalla honom.

1 kommentar:

maria sa...

Tack för ett fint inlägg, hade jag inte varit nysminkad hade tårarna runnit! Kram