måndag 27 december 2010

The man.


Jag har ju skrivit här om en massa kvinnliga förebilder på olika sätt, t.ex. Marit Björgen (http://iafia-ia.blogspot.com/2010/12/blog-post_03.html) och Marilyn Monroe (http://iafia-ia.blogspot.com/2010/11/blog-post_23.html. Däremot inte så mycket om manliga förebilder. Kanske av den främsta anledningen att jag inte har så många. Jag är rädd för män, mestadels. (Speciellt för vaktmästare, haha). På ett sätt rätt komiskt, på ett sätt rätt tragiskt. Jag kan göra en lång utläggning om detta nån gång men det går väl snabbt att säga typ såhär: Jag tror att alla män vill ha sex. Alltså är jag rädd för att bli våldtagen. Punkt slut.

MEN, jag har en stor manlig förebild. Kanske min största förebild av alla. Och han kommer definitivt inte våldta mig under några som helst omständigheter, haha!!
Och vem är denna man som får den stora äran? Jo, den här snyggingen : )




Jesus.

Jaha, varför då tänker ni kanske? Och då ska jag berätta varför han är en förebild:
Han är den som närmast återspeglar Gud, hur Gud är, tänker, handlar. Guds vilja i en människokropp. Han såg och behandlade kvinnor på ett sätt som var helt revolutionerande för den tiden. Han umgicks med horor och annat "löst folk", gav dem som alla andra såg ner på ett värde. Han dömde inte. Han använde sig av icke-våldsmetoder. (Om alla var lite mer som Jesus tror jag inte det skulle finnas ett enda krig på den här jorden. )

Han botade sjuka. Inte bara de goda, för att de förtjänande det. Han botade för att han är god.
Och det största av allt, för mig, som gör att jag beundrar honom mest, är att han för mig är ICKE-EGOISMEN personifierad. Och om det är nått jag ser upp till, hos alla människor, är det just icke-egoism. Det är så stort. Just för att jag har så svårt för det själv, vet hur svårt det är, och hur mycket jag själv måste kämpa för att få bort åtminstonde en liten del av det ur mitt liv. Jesus var den enda människan som har varit helt oegoistisk. Följde bara och endast Guds vilja för hans liv. Och hur betalde han? Jo genom att en av de värsta martyrdöderna man kan tänka sig. Den enda människan som inte gjort något fel. Han hade lätt kunnat avstå. Men han han hängde där på korset, inte för att han förtjänade det, utan för att visa på vad kärlek för andra människor innebär.
Och han är den enda jag vet som också uppstått från det döda. Kan han ju också få lite förebild-poäng för. (inte för att det är något jag själv strävar efter direkt)


Och här lite exempel på smarta saker han sa:

Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra mot honom(Tänk hur världen skulle vara om vi människor slutade hämnas!)
Älska era fiender och be för dem som förföljer er..”
”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila”
”Den som vill vara stor bland er ska vara de andras tjänare”
(skulle bli lite mindre egoism då va?)
”De är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka (Jesus ansåg sig inte för fin för att umgås med utslaget folk)
”Älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er”
Döm inte, så ska ni inte bli dömda”
”Varför märker du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?"
(Kanske borde man, jag, vi, se på sitt eget liv innan man dömer, anklagar, snackar skit om någon annan…?)
”Den som ödmjukar sig ska bli upphöjd”
”Om din broder gör orätt…och om han ångrar sig, så förlåt honom”
”Människosonen har kommit för att söka det som var förlorat och rädda det”
”Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Såsom jag har älskat er skall också ni älska varandra”
”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner”


Och jag vet att religion kan bli så oerhört fel. Och jag ställer mig absolut inte på något sätt bakom saker som korståg, påvar som har sex med barn, krig i Guds namn, kvinnoförtryck, Knutby-mord, konstiga sekter och sånt.
Men sådant handlar om och kommer från människor. Och ofta om makt. Att man tar sig makt över andra människor, en makt man inte har rätt till.
För mig handlar det inte om Jesus. Han gjorde inte så. Han var större än så. Han är GODHET.

amen. som man skulle sagt i kyrkan.

och idag har jag åkt skidor. och ska äta tacos. med vackra brudar. bra dag.

/Puss hej från en ia-tjej.

Inga kommentarer: