torsdag 30 december 2010

"Kanske var det en dröm. Kanske är min hjärna tumlad och tömd. Urblekt och tvättad. Annars hade jag aldrig glömt"


De förbjudna orden: Jag orkar inte. Att ha dåligt samvete hela tiden. Det tar liksom för mycket energi. min livsenergi. min glädje.

Jag ber en bön: låt 2011 bli ett år med friska tankar. Amen.

Eller ska jag bara ta mig i kragen? Skärpa till mig, rycka upp mig? Visst, säg mig hur så ska jag försöka.


Jag glider ifrån alltVad var jag en gång?Jag förlorar mitt fokusVad drömde jag om?Jag har lånat av bankenJag har säkerhetsdörrJag skulle aldrig få sägaAtt det var enklare förrJag ser mig i spegelnDet är en dålig dagÄr det honom jag känner?Är det han som är jag?Det blåser osunda vindarDet gör mig dämpad och svalDet krävs så mycket mygelför att verka normalHär är tusen butikermed vässade klorDet kommer trötta idéerfrån strama kontorMen det är sällsamt vackertHär kommer hösten igenDet är kallt som i stenhusDet doftar av regnJag läser en tidningJag ser vad det stårMen det är inget jag bryr mig omIngenting jag förstårDom som skriver de ljugerAllt är tvärtomDom skulle mörda för pengarSkandalen är domJag såg ett dreglande lejonstod på toppen och sa:"Jag ger bara folketvad folket vill ha"Rör mina händerDu måste förståJag orkar inte förklaraförsök och se det ändåDet gnager mitt sinneDet är som overklighetI varje blinkande fönsteren korrupt profetOch jag har varit i templetDär månglarna stårDom sa: "Allt är till salu"Jag sa: "Kom älskling vi går"Jag kunde ställa mig nakenJag skulle mena en delMen ett dreglande lejonskulle ta det helt felJag hade massor av idéerJag hade vägen klarJag hade tusentals frågoroch tusentals svarTyst ligger vägeni rödbrun rostDet är som mareld i havetSom allhelgonafrost / Mareld av Lars Winnerbäck.




/ia
(en ia som fått nog av jul. av ledighet. av tid till tankar. som längtar tillbaka till vardagen. till Tallbacksvägen. till mitt hem. där inget j**** äckligt socker får komma över tröskeln och förstöra mina dagar)

och har för mycket tid för att blogga också, 3:e inlägget idag, är ju skandal för sjutton! haha.

Inga kommentarer: