fredag 20 mars 2015

Min tro del 4: Vardagslivet

Jag har ju skrivit lite grann om min tro i några inlägg, bl.a. hur det började, varför jag är med i en församling och hur jag håller min tro vid liv. De delarna finns att läsa här:  del 1 ,del 2  och del 3.

Då tänkte jag gå vidare med: Hur märks det då att jag är kristen, i mitt vardagsliv?

Jag har ju tidigare skrivit om att jag gärna går morgonpromenader och ber, kommer hem och läser Bibeln. Så det är väl en del av vad som påverkar mitt vardagsliv och vad jag lägger tiden på. Att läsa Bibeln och be är viktigt för mig, det är det jag bygger min tro på. Försöker, om jag inte blir alltför uppslukad av nuet, att även slänga iväg nån bön då och då under dagens gång, det står ju i Bibeln att vi ständigt ska be och jag vill ju liksom hela tiden känna att Gud får vara med i min vardag, inte begränsa honom till en kvart varje morgon.

Förutom min personliga, individuella dagliga relation till honom, som har vuxit men skulle kunna växa så ännu mycket mer, så går jag ju till kyrkan på söndagarna (de söndagarna jag kan, med helgjobb och mycket vinteraktiviteter kan det bli lite skralt med det, speciellt vintertid).
Varannan torsdag har vi något som kallas husgrupp (det kanske jag redan skrivit om tidigare?) där vi är några i kyrkan i någorlunda samma ålder, ca 20-40 år, hehe, som träffas. Vi snackar, fikar, pratar om vardagliga saker och delar livet. Tanken är att det ska finnas några i kyrkan som man har en lite tätare relation till och verkligen lär känna så att man vågar dela med sig av även tyngre saker i livet. Vi ber för saker tillsammans och ber för varandra.

Ibland lyssnar jag på kristen musik, typ lovsång, fast inte jätte ofta, har liksom inte hittat nått som helt passar mitt musiktycke och smak. Men jag kanske ändå undviker sådan musik som jag inte tycker fyller mig med bra saker, t.ex. så gillar jag inte texter med väldigt våldsamma eller sexistiska inslag, det är väl ganska naturligt. Detsamma gäller ju filmer, tv-serier, böcker etc. Om det är något som bara fyller mig med obehag och får mig att må dåligt för att jag tycker det drar mig från Gud, då vill jag inte se på/lyssna/läsa om sådant.

Jag tänker rätt mycket på Gud, meningen med livet, vad jag ska göra med mitt liv, hur man följer Jesus och så vidare. Men så är ju jag en liten grubblare också :)
Att jag funderar på sådana här saker, och att min tro och relationen till Gud är viktigt för mig är något som jag vill och tror även avspeglas här i min blogg. Jag tycker om att skriva och vill att den gåvan ska få användas av Gud på bästa sätt.


Ja, det var lite grann om vad som kanske skiljer mitt vardagsliv från hur jag hade levt mitt liv och spenderat min tid om jag inte hade varit troende med viljan att leva ett liv i efterföljelse.
Lite mer om värderingar, etik, hur min tro påverkar min åsikt om hur man behandlar andra människor, hur man ska leva sitt liv och sådant, kommer i ett annat inlägg :)


Det är inte direkt såhär jag brukar se ut när jag går till kyrkan, det är ju inte ens Svenska kyrkan jag går till. Men tycker vi var så fina så bilden är värd att få vara med i bloggen igen ;)
Kärlek! /ia

Inga kommentarer: