söndag 3 januari 2016

Årssammanfattning 2015

Hej vänner!
Förra året så gjorde jag den en årssamanfattning med rubrikerna hämtade från UnderbaraClara, och jag gör lika i år igen. Så här får ni lite sammanfattning om vad mitt 2015 handlat om och hur året var. 



Mina nio populäraste instagrambilder tydligen..:)


Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Ja, jag åkte till Madagaskar om volontärarbetade som sjuksköterska på med en kristen hjälporganisation, på en sjukhusbåt. Verkligen en upplevelse, ett minne för livet och en stor dröm som gick i uppfyllelse. 
Andra grejer som var nya för året var att vara ute på vandring med Micke, det har vi aldrig gjort tillsammans förut och den veckan på Högakustenleden var nog nästan bästa veckan på hela året.

Jag lärde mig att svetsa också 2015, det har jag aldrig gjort förut och det var roligt, hehe.


Madagaskar

Högakusten


Genomdrev du någon stor förändring? Nej, jag tror inte det? Mycket i vardagslivet var sig likt, men inte mig emot jag gillar trygghet och det vackra i den enkla, stillsamma vardagen.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, ett par älskade vänner fick äntligen deras efterlängtade, första barn. Så glad för deras skull! Några kollegor fick också barn.
Och inte att förglömma; mamma och pappas katt fick ungar :)
Jag och Micke skaffade oss vårat första gemensamma barn; ett fadderbarn från Sri Lanka.





Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Den 28:e augusti, det var då jag flög till Madagaskar och  även den 31:a augusti när vi fick kliva ombord på båten för första gången. Även den 26:e oktober, datumet då jag kom hem från min resa är något jag minns väl. 




Och jo, förresten, inte att förglömma. Den 13;e maj när jag fick min mens tillbaka efter många års väntan, läs mer om det HÄR i inlägget 'Friskförklaringen'.



Dog någon som stod dig nära? Nej, inte i år heller och varje år det inte händer är jag tacksam. Vet faktiskt inte hur jag skulle tackla en sådan sorg.
Vilka länder besökte du? Det blev 'bara' en utlandsresa det här året men det var ju inte vilken resa som helst utan den till Madagaskar. Min första gång på kontinenten Afrika, coolt! (om  jag får säga det själv, hehe).
Bästa köpet? Hmm, har väl inte köpt några prylar direkt, eller var det i vintras jag och M. köpte en ny dator tillsammans kanske? 
Annars; flygbiljetterna till Madagaskar. Som vanligt: att lägga mina pengar på resor och hemmet är mina bästa investeringar. Köpte lite nya soffkuddar nu till adventstiden med lite julinspiration och de är jag väldigt nöjd över. 
Jo, min nya bräda ju!

Bild från Åreresan


Gjorde någonting dig riktigt glad? Att jag blev antagen att få arbeta som sjuksköterska på Mercy Ships. Bra dagar med Micke. Julen med min familj och hela adventstiden. När jag klarade mitt mål i Blodomloppet och sprang milen på en bit under timmen. Bra träningspass. Mitt arbete och mina kollegor. Att fortsätta träffa Linnea. Att skratta med kompisar.




Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? En romantisk utlandsresa med Micke :) Fick ju lov att skippa Hawaii i år eftersom jag redan varit tjänstledig och inte kunde åka med. 
En fin midsommar. En rejäl riktig vinter med mycket snö. 


Hawaii 2014

En cool grej: Förra året var det enda jag skrev på den här punkten: "En utomlandsresa som innehåller någon sorts volontär/hjälparbete. " och det fick jag ju. Så Tacksam! Och en uppmaning till er alla: gör vad ni kan för att förverkliga era drömmar. Det mesta går om man verkligen vill och anstränger sig lite. Och ber till Gud om det :)


Vad önskar du att du gjort mer?  Litat på Gud mer och visat min tro mer aktivt i mitt sätt att leva, agera, handla, tänka, prata och skriva.
Skrattat och varit på bra humör och varit tacksam för det enkla lilla.


Också från vandringen, här framför Noringrås kyrka

Vad önskar du att du gjort mindre? Grubblat, oroat mig, tappat humöret, gnällt, varit negativ, slösurfat etc. Det gamla vanliga alltså :)
Favoritprogram på TV? Jag ser ju väldigt lite på tv (vi har ingen tv ens, men man kan ju kolla vi Play och Netflix och sånt) men en serie jag började kolla på nu i jul och som jag älskade var Fröken Frimans krig. Se den!
Bästa boken du läste i år? Hmm? Läser tyvärr inte så mycket böcker jag önskar att jag gjorde, älskar ju att läsa. Men kanske boken 'Jag heter inte Miriam' som handlar om en flicka/kvinna med romsk härkomst som överlever Andra världskriget och sedan kommer till Sverige, men med en mörk hemlighet. Den här boken är ett hett lästips! 


Största musikaliska upptäckten? Rend Collective, tror jag. Äntligen hittat lite lovsångsmusik jag gillar, det låter lite irländskt typ och lite samma stil som Mumford & Sons. Gillar! 

Sen så älskar jag ju alltid julmusik såklart! Helst Carola :) 


Den här boken läste jag också i år. Bra! 


Lite alla möjliga naturbilder från året som jag tagit och gillar. Naturen gör mig glad!; 










Vad var din största framgång på jobbet 2015? Vet inte om det var en 'framgång' på det viset men att jag fick tjänstledigt för att åka iväg och volontärarbeta på Madagaskar samt att jag fick föreläsa om det sedan när jag kom hem, inför hela Öron-Näsa-Hals kliniken.
Största framgång på det privata planet? Jag vet inte? Att vi håller ihop jag och Micke och att vi försöker ta hand om och vårda våran relation.  Att vi har bra relationer i min familj . Att jag har bra relationer till mina vänner. Så: välvårdade relationer kanske.



Jag och M.
Delar av familjen, från Alfreds dop som också var i år, precis ett år sedan idag faktiskt.


Största misstaget? 
Kan inte komma på något jättestort misstag sådär...
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Vet inte riktigt, gladare tror jag förutom några få undantags dagar/veckor då jag inte varit så glad, i vissa stunder otröstlig. Är ganska mycket av en känslomänniska så även om man vill och försöker vara glas så blir man ju sårad och ledsen ibland. Eller är med om jobbiga grejer.. Men sådant är ju livet här på jorden. 
Vad spenderade du mest pengar på? Min volontärresa till Madagaskar. Och välgörenhet kanske? Köpte en ny snowboard och liftkort lite här och där, allt detta ovanstående väl investerade pengar! 


Mitt hem i september och oktober

Solnedgång över Tamatave



Något du önskade dig och fick? Göra en volontärresa. Höjd lön. Ett bra träningsår utan några längre sjukdomsperioder där jag både förbättrade min kondition och min styrka.
Att åka till Åre med M. Vandra på sommarsemestern med M. 
Något du önskade dig och inte fick? Stabila känslor och att kunna lita på mig själv, mod att vara mer ärlig. Eller var jag det kanske? Även små steg räknas väl...? 
En uppfräschad blogg.
Mindre sötsug och mer disciplin gällande vad jag stoppar i mig.
Fred på jorden.
Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Hade ett kalas för närmsta familjen och Micke, samtidigt som vi 'firade' min hemkomst från Madagaskar två dagar tidigare.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre oro. Mindre krig och hemskheter i världen. Färre svenskar med hårda hjärtan som inte vill hjälpa dem som har det sämre än oss.



Vad fick dig att må bra? Att träna! Det är det bästa jag vet, man mår ju alltid så mycket bättre efter ett träningspass och när man får använda sin kropp.
Att vara med Mikael och att vara ifrån Mikael, att få lite egentid för att liksom hitta tillbaka till sig själv.
Att våga stå på egna ben och uppfylla mina drömmar. Lära känna nya vänner när jag reste med Mercy Ships. Vandringen, naturen. Att lita på Gud. Lagom mycket tid att vara ensam.

Katterna, promenader, vänner, husgrupp och kaffe fick mig också att må bra. 









Vem saknade du?  Ingen? Jo, nu saknar jag M! Kan sakna mina nyfunna norska vänner från Madagaskar-tiden. 

De bästa nya människorna du träffade? De på Africa Mercy samt några nya kollegor.

Mest stolt över? Att jag vågade satsa på min dröm, att jag vågade åka iväg själv och inte valde det enklaste alternativet att strunta i det. 
Att jag och M. klarat en höst på mycket distans så bra. Att jag vet mer och mer vad jag vill, blir allt tryggare i mig själv. Att jag är bra på att träna, löpningen utvecklades starkt under året bl.a. (från typ noll i utgångsläget, hehe).

Några av årets bästa dagar!

Semester!

Högsta önskan just nu? En snällare värld, både här i Sverige och världen i stort. Att jag och M. ska kunna älska varandra på ett bra sätt. Att få vara glad och tacksam och  att jag och de jag älskar ska få leva i fred, trygghet, hälsa och glädje.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Försöka vara ärligare, mot mig själv och andra. Vara mer glad och inte ta små saker förgivet utan faktiskt vara tacksam för det jag har. 



Så var mitt 2015, hur var ert?


Kärlek! /ia

Inga kommentarer: