onsdag 29 april 2015

Nepal 2013 vs. 2015

Visst vill man bry sig om det som händer i världen och orka ta till sig det som sker vid olika katastrofer och så? Men det är ju inte alltid så lätt, det händer mycket saker runt om i vår värld (och vi får vara tacksamma att vi är så förskonade som vi är tycker jag).

Men har man på något sätt en personlig anknytning till det som sker så är det lättare att det där automatiska engagemanget infinner sig, t.ex. så var det väl därför tsunamikatastrofen i Thailand 2004 blev så uppmärksammad hos oss - det var många svenskar som blev drabbade och därför kunde vi ta till oss det på ett annat sätt.

Jordbävningen som nu varit i Nepal och Kathmandu berör mig lite extra, jag känner ingen som omkommit eller så, vad jag vet, men att jag själv besökte landet och staden för inte allt för länge sedan, hösten -13, gör att jag refererar till det på ett mer personligt sätt. Jag har ju själv vandrat på de gator vars hus nu är raserade, och kanske har jag handlat av någon eller blivit serverad av de som blivit drabbade. Kanske var våra fantastiska guider från Himalayavandringen några av dem som blivit av med hus och familjemedlemmar? Kanske hade man själv blivit drabbad, eller dödad, om man befann sig i landet nu istället för förra hösten? (fast det är inget som bekymrar mig så nämnvärt...det som sker, det sker...typ).
Och ända sedan jag var i Nepal har det landet legat mig varmt om hjärtat, naturen och vandringen, och folket, där var helt fantastiskt och jag skulle absolut vilja resa tillbaka till Nepal igen.

Jag har också, sedan innan, följt och ekonomiskt stöttat organisationen 'LoveNepal'  (följ länk till facebook-sida) som arbetar för utsatta flickor i Nepal som blir sålda som sexslavar. Hemskt! Nepal är ju ett av världens fattigaste länder och därför tycker jag att det är viktigt att försöka stötta dem nu när en sådan katastrof drabbat landet, man beräknar ju att upp till 10.000 människor kan ha dött och de materiella skadorna måste ju vara enorma, i ett redan sargat land.
Helst skulle jag velat vara på plats och hjälpa till rent fysiskt men det är inte riktigt möjligt i nuläget så då kan man ju hjälpa till ekonomiskt iallafall.

Här är några tips på hur man kan hjälpa till att skänka pengar:
SMS:a 'LoveNepal Akut 100' till 72672 så skänker du hundra kronor (eller sms LoveNepal 250, LoveNepal 500' etc för att skänka mer pengar.
Bankgiro: 5906-3099, använder du bankgiro, märk gåvan med "katastrof Nepal". 

Om man vill stödja svenska kyrkans arbete akut i Nepal så skickar man: NEPAL till 72905, då ger man hundra kronor. 

Om man vill stödja UNHCR (FN) så kan man sms:a NEPAL100 till 72-980 för att skänka hundra kronor.
Eller nån annan valfri organisation som är där som du kan välja på :) 


Här är de blogginlägg jag skrev om Nepal efter min resa dit:

http://iafia-ia.blogspot.se/2014/02/nepal-del-ett-bhairawa-och-chitiwan-jag.html

http://iafia-ia.blogspot.se/2014/02/nepal-del-2-pokhara.html


http://iafia-ia.blogspot.se/2014/03/nepal-del-3-katmandu-och-bungyhopp.html

http://iafia-ia.blogspot.se/2014/03/nepal-del4-vandring-i-himalaya.html


Här kommer lite bilder från min resa i Nepal, som sagt, ett fantastiskt land: 






Kathmandu


Monkeytemple





Våra fantastiska guider och bärare på vandringen












Kärlek! /ia

Inga kommentarer: