fredag 2 januari 2015

USA vs. Sverige: den offentliga tron

Jag har ju skrivit lite om vad jag såg för skillnader, (på blott två veckor ska sägas, så jag är ju ingen expert direkt!) mellan den svenska och amerikanska kulturen under våra Hawaii veckor.
(Här har jag skrivit om skillnaden i utbildningssystemet)

Denna gång tänkte jag på detta med religion, eller kristenhet, hur det visas i offentligheten. Och som sagt, jag studerade inte detta närmare, mest hängde vi ju på beachen, och vi var bara där två veckor, men det som ändå slog mig var bland annat detta:
- Kristendomen syntes så mycket mer offentligt än vad den gör i Sverige.
När vi var på olika flygplatser både på Hawaii och i USA (San Fransisco och New York) så i varje småaffär som sålde böcker och sånt, typ motsvarande till Seven Eleven och Pressbyrån, fanns det massa böcker om tro, Jesus, Bibeln etc. På de mest synliga platserna i butiken. Det tyckte jag var lite skojigt och förvånade mig mycket, det är ju knappast så det ser ut i Sverige.
På samma sätt blev jag ytterst förvånad när vi var i en av de alla skejt/surfbutikerna i Honululu med 'coola' märkeskläder/ungdomskultur och så spelar de värsta kristna lovsångslåtarna högt i butiken. Jag började nästan skratta, just för att det kändes så himla otänkbart att en svensk skejtbutik skulle spela lovsång högt i affären. Men jag gillade det :)

Jag ser det som en positiv grej att kristenhet inte verkar vara något töntigt, föråldrat och löjligt i
USA, samtidigt som jag kan se saker i den amerikanska kristenheten som jag personligen har väldigt svårt att förstå. 
Ett exempel är ett amerikanskt kristet Instagram konto jag följer med typ bibelverser, uppmuntrande ord och så. Oftast jättebra. Men när man som någon sorts kristen ledare argumenterar att man utifrån sin tro ska ha rätt att ha vapen hemma... då är jag helt vilsen och hittar inte på något sätt att Bibeln eller Jesus skulle peka på att detta skulle vara försvarbart.
Vad vet jag - men för mig kändes det väldigt fel och det är väl också lite av en typisk bild man har av amerikansk kristendom där t.ex. presidenter ber om att Gud skall välsigna deras krig.

Som sagt. Jag är ingen expert eller så men tycker det är intressant att reflektera lite och det är oerhört givande att få ta del av andra kulturer - då kan man lättare få lite nya perspektiv på vad det är man själv håller på med, är inlindad i, uppvuxen i och präglad utav.

Lite Hawaii-mobilbilder på det:

Magiskt grönt, vackra vulkan-ö! 
På cykelutflykt till Turtle Bay, en riktigt fin turist resort (där vi smög oss in på poolområdet och låtsades tillhöra gästerna, hehe)
Så sjukt många stora, feta bilar i USA.
Go-frukost som uppladdning innan en dag av surf.

Ett fint budskap tycker jag, och typiskt Hawaiianskt :)
Cool buss va? Och goda crepes ;)

Med kartan i högsta hugg innan vi ska ut på bussutflykt


Shaved Ice...undrar hur många sådana vi åt då det ingick gratis när vi hyrde surfbrädor :)

Kärlek!/ia

Inga kommentarer: