tisdag 25 februari 2014

sporlovandet

är inne i en period med två veckors nattjobb just nu, och den fina vinsten av det är att jag blir lite mer ledig mellan passen eftersom man jobbar av 10h per nattpass. så nästan en veckas ledighet får jag ihop på schemat utan att ta semester.
och vad gör man med den veckan? jo, man tar SPORTLOV, yiiihohho wiieiei ! :D

klagade lite till pappa: 'jag tycker man borde få sportlov när man är vuxen och jobbar också' tills jag insåg att sportlov var just vad jag hade råkat fått på schemat (lyxen av att jobba 75%).

så, vad gör jag om dagarna: i fredags städade jag och sprang löpband + gym, inte så upphetsande kanske. men nyttigt. sen har roligheterna börjat:
lördag: en heldag, 10-16, i Bjursbacken med ett kort lunchstopp bara. annas körde vi, jag, Micke och grabbarna (alltid jag och gabbarna, kan man få lite tjejpolare till backen kanske, come on! :) ) som små ettriga ekorrar upp och ner i backen, in och ut i skogen, i pisten, i lössnön, i hoppen, boxarna, railsen, rören.... totalslut, svettig och sådär härligt mör och trött i kroppen sen. kvällens planer om att hitta på nått annant än spendera den i vår skön-soffa flög all världens väg. gött att va trött efter att kroppen ha fått jobba + friskluft tycker jag :)

söndag: är ju vilodagen. och så blev det, benen var glada för det. besökte gudstjänsten i kyrkan, var längesen med så mycket helgjobb all the time. sen en tur till Gräv för att besöka systeryster och Lillstrumpa (Edvin). gokillen, lika söt som vanligt. och fick känna på den nya lillens kick-sparkar innefrån bebbe-lyan, ja syrran har ju en kulmage och bäbis på väg, i maj blir jag moster för andra gången. är inte det coolt och roligt så säg? :D
och sen på kvällen kom Mickes mamma på pannkakskvällsmat till oss. trevligt, hon är så snäll och klok :)
en riktig familj-vilodag alltså. och det känns som man tar igen lite sånt där man missat.

och nu känner jag att det här inlägget håller på att dra iväg i längd och ord, jag är ju expert på sånt, så resten av dagarna lite snabbt:

måndag: brädan x 2. först på dagen i Bjurs, sedan på kvällen i Källviken med M. åhh så roligt det är just nu, mjukt och skönt i backen. och jag lär mig sakta(!) men säkert att hantera den där brädan lite mer, i hoppen och så. skuttar man runt ordentligt så är snowboard sjukt bra träning, tell you! bena helt trötta igår kväll igen.

och idag: var jag så seg. och trumpen. och trött. och grining. och ont i kroppen. så jag ville ingenting. men mest för mammas och pappas skull följde jag med till Sörskog, kunde väl plåga mig igenom några kilometer tänkte jag.
MEN. solen sken så fint, det gick lätt och bra i spåren och var så fint och härligt så. min trötta kropp väcktes till liv och nu är jag tusen gånger gladare och piggare än innan. så glad att träningen blev av för den är ju som medicin, rena lyckopillret.


sportlovet kommer nog fortsätta med mer sportigt, förhoppningsvislite gym och mer bräda imorgon. och kanske, kanske en ridtur nån dag. woho, spännande, har inte ridit sen jag var tretton, men jag gillar hästar. detta kan vi utveckla om/när det blir av.

och du!?
även om du inte är ledig och har lyxen att ha 'sportlov' som jag: ta dig tid att träna något, och att vara ute litegrann. lovar att det piggar upp!

sol och snö, bland det bästa livet har att erbjuda. tacksam!



puss och kärlek! /ia

Inga kommentarer: