onsdag 12 februari 2014

'Får mig att känna mig glad att jag inte är död' /

man har så mycket att vara tacksam över att jag tror att man glömmer minst hälften. hur tacksamt är inte bara den tanken?

och mycket av det där tacksamma är ju saker man inte alls gjort sig förtjänt av, det är inget som jag i egen kraft påverkat. då väljer jag att sända min tacksamhet till Gud.
jag tror vi skulle må bättre om vi övade lite mer på tacksamhet, se det vi har istället för det vi inte har.

hur ofta tänker du på/är tacksam för:

- att vi lever i landet Sverige där det inte har varit krig på 200 år, att vi slipper rädslan över att bli flygbombade, nedskjutna eller torterade.

- att vi varje dag, flera gånger, har mat på bordet. det myllrar av affärer där vi kan handla vårt käk. de flesta i vårat land vet inte vad svält innebär. vi kan välja och vraka, äta oss mätta. vilken välsignelse, det är inte alla som har det så bra!

- att vi bor i ett land där stadssystemet är relativt fritt från korruption (i allafall i jämförelse). där polisen arbetar för medborgarnas bästa, inte för mutor. att vi inte behöver köpa dyra sjukvårdsförsäkringar för att få vård, att vi får lämna våra barn på dagis och fortfarande får en stor del av vår lön när vi blir sjukskrivna.

det finns mycket att vara tacksam över.

om inte annat, (så tänker jag om jag är riktigt nere nån gång) så kan man vara tacksam för att man inte är död. ja så tänker jag, hur skitigt tråkigt ledsamt allt än skulle kunna kännas är jag tacksam att jag får vara med och delta i det som kallas livet. ja, tacksamheten att man lever, den är enkel och basal.

tacksamheten när man får vara ute i snön och leka, den är enorm!:)
kärlek! /ia

1 kommentar:

Emmeli sa...

Du är så fin, både på in- och utsidan! Och KLOK! Inte klokt! .. vad du är klok!

Stor KRAM till Dig!