tisdag 18 februari 2014

Nepal del 2: Pokhara

efter djungelvistelsen i början av Nepal vände allt till det bättre, det bästa på resan. dels piggnade jag till från min förkylning, dels så kom vi ju till favoritstället på resan: Pokhara.

Pokhara var så fint, supermysigt, skön stämning.... ja ett BRA ställe. bara resan och vägen till Pokhara var fantastisk, det märktes att vi var bland Himalaya, höga berg på båda sidor av vägen och en floddal i mitten.

Pokhara ligger på ca 900m höjd, och vi bodde i en mer turistig del av staden. lugnt och fint och skönt, ganska stor skillnad från de stökiga, lortiga indiska städerna. det kändes ganska västerländskt där, som att det skulle kunna vara en by i sydeuropa/Alperna eller nått. stället är verkligen uppbyggt kring turismen och det fanns massa olika aktiviteter att välja på: forsränning, vandring, paragliding, flygning, rida, linbana, motorcykel m.m.

längs vägen i Nepal

Första heldagen i Pokhara var vi nio av oss som hade bokat in oss på en forsränningsutflykt. Forsen hade grad 3 i svårighetsgrad, finns upp till nr 6, så det var inte särskilt läskigt eller så, men lite pirrigt i magen ändå innan. Och det blev en riktigt fin/rolig upplevelse. Man blev blöt iallafall:) och den största upplevelsen var nog naturupplevelsen, att var ute på en flod med höga, berg på båda sidor. blå/grönt vatten, stilla tyst, lugnt. det var som att vara med mitt i en naturdokumentär typ. hur fint som helst!

bilder från forsränningen

dagen efter forsränningen var det dags för mig och Maria att testa paragliding, skärmflygning på svenska. Vi åkte högt högt upp bland bergen på en riktig kringelkrokväg med branta stup på sidorna. spännande bara det, hehe.
sen när vi kom fram blev vi tilldelade varsin 'flygare'. sen fick man utrustningen på sig, man blev ju liksom fastspänd så att han som skulle styra var fastsatt i ryggen på mig, och ja, sen skulle man springa utför en brant...och tjiooo sen lyfte man och var uppe i luften.
det var inte alls läskigt utan bara en häftig, skön känsla att flyga. var lite disigt men såg ändå en fin utsikt över bergen, risfält  osv.

tyvärr fick jag märka att mitt åksjukeanlag gjorde sig giltigt även här, vi snurrade runt, man kollade hit och dit och helt plötsligt blev jag illamående, kallsvettig och väldigt nära spy-gränsen. som tur var noterade han som flög detta, flög lite rakare och jag klarade mig precis (till skillnad från Maria som fick prova på en luftkräkning, stackare)

Vi hittade ett riktigt favoritcafé mitt emot vårt hotell i Pokhara, cafe Peace Eye. där hängde vi hela resten av dagen och så fort vi fick tillfälle. ekologiskt, vegetariskt, man satt på madrassklätt golv med låga bord, levande ljus, jättegott mat, te kaffe och sånt. en riktig rogivande pärla. och så sjukt fina menyer! :D

ja, Pokhara gav mersmak och vi kom tillbaka dit sen, mer om det senare. nästa inlägg blir om Katmandu, Nepals huvudstad.