måndag 7 mars 2011

fettisdag = fastedag

Nån sån här ingår dock inte i planerna för morgondagen.... Men vem vet?

Imorn är det ju Fettisdagen. Och från början var väl tanken, så vitt som jag förstår det, att man skulle äta semlan för att få i sig nått riktigt "stabbigt" (är det där ordet dalmål...?) innan fastan. Ja för fastetiden började ju i söndags, med fastlagssöndagen. Och så fastade man i 40 dagar, fram till påsk. (också därför man äter ägg på påsk, eftersom man fastade så fick man ju ett stort lager ägg sparat...) Hursomhelst, förra året på Betel så tänkte jag, och några andra, att vi skulle prova på det här med fasta nån gång under fastetiden. Många med mig som aldrig hade gjort det förut. Jag ville inte vara extrem så ett dygn tyckte jag var en lagom tid. Sagt och gjort och det funkade faktiskt bättre än förväntat.

Detta år tänkte jag också att jag skulle fasta såhär i fastetider. Men fasta kan ju vara så mycket annat än från mat. Själva poängen med fasten är väl typ att man ska avstå från något man anser sig ganska beroende av och istället tänka på Gud typ och visa att man värdesätter honom högre än alla materiella ting vi ägnar oss åt här på jorden. (Jesus fastade i 40dagar i öknen. Stackarn, han måste varit hungrig sen. och musklerna rätt så förtvinande. för det var säkert sånt Jesus tänkte mycket på, att han skulle pumpa stora muskler...eller? ha. )

Det jag skulle komma fram till var detta: Eftersom jag redan provat fasta från mat så vill jag fasta från nått annat i år. Och vad är jag kanske lite för beroende av? Jo, Facebook och att läsa bloggar. Om jag ska va ärlig så går det nog åt ganska mycket tid åt det varje dag, och det är typ det första jag gör när jag kommer hem från skola och träningar. Och kanske har lite för mycket koll på vad alla skriver hit och dit. Så: Facebook och bloggfasta. Hur då? En dag i veckan i fastetiden, alltså fram till påsk. Tänkte att kanske tisdagar kunde vara lämpligt.

Och hur svårt kan det vara då tänker ni? Joho, för mig kommer det vara alldeles tillräckligt svårt, jag är ju nördigt beroende av det. Och tycker det kommer vara tråkigt och jobbigt. Vad ska jag då göra när jag vill slö-vila lite efter skolan och sånt? Jag äger ju ingen tv eller så. Men eftersom vi har seminarium på onsdag så kommer jag ju få mer tid över till plugg. Åh vad roligt!

så: om ni ser mig inloggad på facebook imorn får ni skälla på mig.

annat:
Igår när jag åkte skidor tror jag att jag fick halva Stångtjärns barr-bestånd under skidorna. Det var så sjukt tråkigt och igår var en såndär dag när man vill sätta sig ner i spåret, grina, be någon fixa så man kommer hem och aldrig mer åka skidor....
Men idag gick det skitbra att träna så det gjorde mig glad. som ni vet, nörd.

Borde skriva lite om allt spännande på praktiken, men det tar vi en annan dag. Dock inte imorn för då är det ju bloggfasta............

puss
/ia.

Inga kommentarer: