tisdag 22 april 2014

'You planted some flowers on the same spot, I’d been planning to drop, a nuclear bomb'

påsken har varit bra.
gått fort och innehållit det mesta. 
däribland jobb, påskaftonskväll och påskdagens kväll. men det gör mig inte så mycket, jag trivs på jobbet och ibland har jag inte riktigt alltid trivts med högtider, så då känns det okej att jobba. lite extra ob-slantar är väl aldrig fel heller.

men två av påskdagarna har jag ju haft ledigt, och skärtorsdagskvällen.
då var jag på en vacker Getsemanegudstjänst i min kyrka, med nattvard och eftertanke om det Jesus gick in i och gjorde under påsken. för oss. det är viktigt för mig, att påminna mig själv om påskens budskap, och ett kyrkbesök hjälper mig med det.
efter det fick jag ett matbröds-bakningsryck, så nu finns det goda morotsbullar hemma :)

glad och svettig efter torsdagens lilla löprunda

kollade in tänkbara cyklar att köpa också

på fredagen, ledig dag, den långe fredagen (som gick väldigt fort) så börjades dagen med att jag gjorde pannkaksfrukost åt mig och M. sedan promenad och tv-spel, haha.
sen hade vi familjepåhälsning i Bjursås, först hos mina päron där en på-början-till-höggravid syster och Edvin också var och hälsade på. vi hade äggmålning och allmänt bus. åhh vad jag tycker om den ungen! :D
åt påskmat hemma och sedan flyttades familjefirandet två kilometer neråt berget till M.s mamma. där var även Ms bror och näst-intill-höggravida fästmö. tårta och kaffe kunde man ju klämma i sig i alla fall.
sen for vi hem till stan igen och kollade film tills jag somnade i soffan. :P

äggmålning
resultatet

på lördagen hann jag med en liten runda till Bjurs igen, åkte några åk i backen och testade nya stolsliften, grymt att de äntligen fått igång den. lammstek på Bäverhyddan för att sedan småstressa till jobbet. 
väl där så blev det en del godisätande ur mega-påskägget men även en del action med någon lite halvakut näsblödningssituation. spännande och skönt när man i efterhand känner att vi, tillsammans, klarade av situationen på ett bra sätt.
var så uppe i varv när jag kom hem att jag fick lov att gå ut på promenad, och då såg jag en liten hare skuttandes runt här på Elsborg, måste varit påskharen. 
kollade en del av serien The Bible som går på tv nu, och fick M. med att kolla. intressant, det finns mycket att prata om och fundera på....

på söndagen, påskdagen, de kristna högtidernas absoluta glädjedag, och kanske viktigaste dag, firades ju också delvis på jobbet. livet vann över döden, en gång för alla.
det kan tänkas att jag 'borde' ha spenderat förmiddagen i kyrkan på påskdagsgudstjänst... men jag avstod. varför?
jag var där i torsdags och hade en väldigt fin stund. utan stress, lugnt och fridfullt. när man går på gudstjänst och ska jobba efteråt är det lätt hänt att man mest sitter och sneglar på klockan hela tiden, och jag ville inte det denna dag.
efter sovmorgon och mys med M. avstod jag också att följa med till backen denna dag. tog någon timme för egentid och solsken. för jag tänkte om påskdagen är den största glädjedagen, vad kommer ge mig mest glädje idag och föra tankarna och tacksamheten mest till Jesus: sitta stressad på en gudstjänst eller sitta avkopplad i solen på en parkbänk och filosofera, tänka, be, läsa bibeln, läsa böcker? jo det senare. så valde det alternativ och njöt i fulla drag tills det var dags att gå till jobbet.

och just det, skjutsade en skadeskjuten, nä skadeskärd-i-foten-Johanna till akuten. Johanna som jag skulle jobbat mitt eftermiddagspass med, men det löste sig bra och det var så kul att träffa en mammaledig Chantal också :)

och då får det bli en bild på Johannas bäbis Sigge som jag kollade till lite här i veckan. såå söt!
igår, måndag var jag ledig igen och till skillnad från den gråa fredagen så var det ju kanonväder idag. jag och M. köpte med oss lite grillgrejer och åkte till backen, sista öppetdagen för säsongen. och vi var rätt ensamma där, hehe.
rätt dåligt glid nu när det är så slaskigt, och lite sten här och där, men ändå en soft dag och såå skönt att få va ute i solen och vårvärmen. kroppen behöver det :)
efter det skjutsade M. hem mig till mamma och pappa och där låg/satt jag på deras uteplats och grillade mig i bikini resten av eftermiddagen. riktigt skönt :)

och nu. (skrevs igår kväll)
nu är jag hemma och packar. eller nä, jag sitter ju här och bloggar, såklart... men jag har packat. och borde packa lite till, för imorn åker jag ju till Taragona, Spanien, på konfirmationsresa. kul! nyss ute och reste ju, så det känns som man precis landat i vardagen igen men ska ändå bli kul att resa igen imorgon. endast fem dagar ju.
som sagt, resa är kul och att komma hem efter resa brukar också va kul så nu har jag ju mycket att se fram emot :)

säsongens sista hopp?
grill mot väggen
vår!


grannens får















allt är inte alltid lätt. men jag är så TACKSAM för livet.


kärlek! /ia

Inga kommentarer: