fredag 11 februari 2011

söt som socker.

*


Gott. Men hur mycket?


Okej, nu tänker jag vara lite elak. (?)

MEN vad säger det egentligen om oss svenskars vanor –( och kom ihåg att övervikt och fetma faktiskt är en av våra största folksjukdomar , och ett hälsohot, och inte något jag subjektivt tycker illa om, viktig skillnad!) när man inför en tenta som tar ca 1 timme har med sig följande: en drickyoghurt, en redbull, en 0,5L cola, en banan, samt två godispåsar. (ha, helt crazy ju??). Okej, personen ifråga åt visserligen inte upp allt. Men mentaliteten att man ev. skulle behöva allt detta på en eftermiddagstenta, även om det skulle ta något längre än en timme, nästan skrämmer mig. För man har väl, förhoppningsvis, ätit lunch innan. Och att man skulle skriva bättre tentaresultat bara för att man ger kroppen och blodet en sockerchock tror inte riktigt jag på. Snarare tvärtom? Begochdalbane-blodsocker är nog inte speciellt hälsosamt vara sig för knoppen eller knoppen.

Nej jag är ingen hälsoexpert. Nej jag vill inte vara en viktig-Petter. Nej jag vill inte vara duktiga-ia som alltid ska vara så j**** nyttig och inte unna sig ett skit. Jag unnar mig. Jag fattar att man vill ha med något som får upp blodsockret till en tenta, om man blir trött och mosig i huvudet.

Men det är skillnad på att ha med sig något och ha med sig ett halvt kylskåp (och bara socker typ). Och jag är inte ute efter att klanka ner på och döma den enskilda personen ifråga. Men det är ju faktiskt ett faktum att övervikt och fetma är farligt. Man kan få följdsjukdomar som högt blodtryck, åderförkalkning m.m. som i sin tur kan leda till kärlkramp och i värsta fall hjärtinfarkt såsmånigom. För att inte tala om hur diabetes typ 2 ökar och sjunker i åldrarna.
Det är skillnad på att kunna unna sig saker och att äta sig till livsstilssjukdomar.

Jag vill i alla fall inte ha diabetes och hjärtproblem när jag är 50. Visst såklart man kan bli sjuk ändå, men man kan ju i alla fall göra vad man kan för att få vara så frisk som möjligt.
Och precis som rökningen och alkoholen kostar samhället en massa pengar, så gör ju välfärdssjukdomarna som fetma det också.

För min del: höj gärna skatten på tobak, snus, godis och skitmat.

”Lätt för dig att säga” Njae… vanor är något man arbetar fram. skitsvåra att bryta, jo. Men ibland bör man nog ta medvetna val, hur man vill ha det med sin hälsa. För det är man själv som väljer, ingen annan kan göra det åt dig. Så man kanske bör tänka till på vad och hur mycket man egentligen stoppar i sig, innan det är för sent…
Fast ibland bör man nog bara skita i allt sånt, gå på känslan och äta nått göttigt : )
Men i lagom mängd.

Halshugg mig, eller nej hellre, argumentera emot om ni inte håller med.

Puss.
/ia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller verkligen med!

[z a r a] sa...

Jag håller helt med dig, Ia! Det är galet vad en del tar med sig för en kortare skrivning. Var tanken att sitta en hel dag, självfallet. Men att medtaga socker, socker och ännu mera socker... Mja!
Bra synpunkter och åsikter!
Vi ses ikväll! Kram!
/Z