måndag 16 februari 2015

Gröt, i hjärnan och på tallriken.

Hej Måndag!
Idag har jag en sån där trött dag. Inte trött som i att jag sovit för lite utan trött som i att jag inte har direkt lust med nånting och det mesta känns lite oinspirerat och motigt. Har jobbat hela helgen och det har varit rätt stressigt, så det kanske har sin naturliga förklaring med den här geggamojjan i hjärnan idag?
Ni kanske känner igen känslan när man innan en ledig dag är superpepp och tänker att då ska man hinna göra massa saker, och man är så inspirerad till att ta tag i olika grejer. Och sen, när den lediga dagen väl kommer, då låter man bara timmarna gå utan att få nånting vettigt gjort. Och det man var inspirerad inför, till exempel att blogga, det känns också rätt motsträvigt och tungt.
Uhu! Klagotjejen här, men man får ha sådana dagar ibland va?
Jag har iallafall tvättat en tvätt idag och dammsugit hela lägenheten, så nått har jag väl uträttat ändå. Dags att lägga sig på soffan och bara vara trött nu?


I lördags var jag inte riktigt lika seg som idag, då var jag på gymmet och slog faktiskt personligt rekord. Tror jag iallafall, har inte så noga koll på vikter och sånt där, gymmar mest för att det är så himla kul och skönt. Brukar inte använda den här bloggen som nån träningsdagbok direkt men nu ska ni få höra: Tog för första gången mer än min egen kroppsvikt i benböj. Wiihoo, starka ben,. det gillar jag :D


Har börjat laga en ny gröt på morgonen som jag äter till frukost vissa dagar, jag kallar den för supergröten. Det kanske är därför jag blivit så stark ;)

Tänkte tipsa om den, även om det kanske inte är nått nytt påhitt för några utav er. Basen är en vanlig havregrynsgröt men den är lite tillpiffad.

Recept för en person:
0,5 dl fiberhavregryn
0,5 dl vanliga havregryn
ca 2,5 dl vatten
lite salt.
lite 'lagomt' (typ en liten näve) med:
solrosfrön
linfrön
chiafrön
nån torkad frukt/bär, jag hade tranbär men russin funkar säkert lika fint.

Koka upp tills gröten är nästan färdig, dra åt sidan och kläck i ett rått ägg (akta så att gröten inte är för varm då, ägget ska röras i bara men inte bli så varmt så att det blir kokt ägg i gröten).
Krydda med t.ex. kanel, ingefära, kardemumma.

Jag äter med hemgjord lingonsylt (mammas alltså) och varm mjölk.

Supergott, nyttigt och lite mer mättande än vanlig gröt tycker jag.

Borde kanske äta lite mer gröt och gymma lite till, haha ;)

Varma grötkramar och kärlek! /ia

Inga kommentarer: