måndag 1 december 2014

Det är roligt att gå i skolan

När man vart utomlands så tycker jag om att försöka jämföra kulturerna lite, vad som är lika och vad som skiljer.
Nu när jag var på Hawaii, som ju är en av de femtiotvå amerikanska delstaterna, så var skillnaden i kultur kanske inte lika stor som när jag var i Indien eller Nepal, dock fanns de där.
Tänkte jag skulle ta upp några av dem i några inlägg och förhoppningsvis visa lite bilder också:)


Vi börjar med en skillnad där Sverige faktiskt helt klart går vinnande ur striden, enligt min åsikt i alla fall: Det amerikanska skolsystemet. 
På ett hostel vi bodde på träffade vi lite amerikaner som vi satt ner och snackade med en kväll. Vi pratade väl om sånt där som vad man sysslade med, arbete och studier och så. Killen vi snackade med ville utbilda sig till något i stil med det Micke är, typ maskiningenjör.
Att det kostar pengar att gå på college i USA är väl något jag vetat om sen förut men vilken innebörd och vilka konsekvenser det får är inte något jag reflekterat över så mycket. Enligt honom (nu har jag inte kontrollerat det här mot någon säker källa men...) kostade det ca 60 000 dollar per år att gå på collage, vilket då är ca 445 000 kr per år! Och då är alltså inte levnadskostnaderna som mat, böcker och sådant som vi tar studielån för inräknat! En treårig utbildning blir ju då nästan 1,5 miljon svenska kronor.

Det den här killen så klokt konstaterade var ju att det här systemet sållar bort så oerhört många människor som kanske har den rätta viljan, talangen och kunskapen för att bli bra på sitt jobb. Kreativa människor som inte får chansen för att de inte föddes in i en familj med pengar.

Han beundrade vårt skolsystem där alla får chansen, eller ja det beror ju iallafall inte på pengar angående vilka som kan skaffa sig en högskoleutbildning eller inte.
Självklart påverkar pengarna och vilken familj du kommer ifrån utbildningsvalen och möjligheterna här i Sverige också, men inte på samma uppenbara sätt. Och detta borde ju innebära att klasskillnader har större chans att undvikas i Sverige än i t.ex. USA?

Jag tror många, speciellt unga, i Sverige idag tar våra utbildningsmöjligheter för givet men det här fick mig att tänka till och vara tacksam över det välfärdssystem som vi faktiskt har.

Även inom sjukvården gäller ju i princip samma sak, i USA måste du ha sjukvårdsförsäkringar som kostar pengar för att få en bra vård. I Sverige är principen lika för alla.
Det finns inte samma skydd mot arbetslöshet och en massa andra sådana saker som vi i Sverige har. Tacksam för det svenska skyddsnätet i sociala frågor, även om det inte alltid fungerar som det ska. Att skyddsnätet inte ska rustas ner och den privata ekonomin få en större betydelse är också en av anledningarna till att jag röstade som jag gjorde.

Jag gillar Sverige! I alla fall när det gäller dessa frågor.

Micke håller på och förbereder brädan med vax innan surfning :)
Vad jag gillar med USA: mer färggranna postlådor. Ja, iallafall denna :)

Turtlisar och stränder gillar vi också med utomlands. En riktig trötter var det här! :)

Ser nästan ut som ett höstfoto med löven. Fast med shorts. Det gillas väl också? :)






































Kärlek! /ia

Inga kommentarer: