torsdag 11 december 2014

En lastbil kommer lastad - med vadå? Kläder och kärlek!

Okej då ska jag sammanfatta vad jag var med på i tisdags:
Mamma har sedan 2008 samlat in kläder och annat nödvändigt som går till östra Rumänien där hon har en kontakt som ser till att det delas ut och kommer till de som behöver det. Nu så kör de en lastbil per år ner dit, 90 kubik skickade vi iväg nu. (För ni andra än mig som inte riktigt vet hur mycket det är så kan jag säga att det var en stor trailer som fylldes!:) ).
Att betala transporten kostar ju rätt mycket så mamma har loppis på lite olika ställen, bl.a. hemma i Baggbo på somrarna samt i Gagnef, vissa donerar pengar samt att de på andra sätt försöker få in för transportkostnaderna.
Kläderna kommer från Bjursås-bor och andra som avvarar kläder och annat som inte används men istället för att slänga ger det till Rumäniens barn.

I tisdags skulle lastbilen packas och det var ca 600 kartonger, ett stort antal plastsäckar samt ett rum fyllt med möbler som skulle packas i. Och för det behövs ju lite bärhjälp om de inte skulle hålla på i flera dagar...;)

Och det var där jag kom in i bilden. Och pappa, Micke, Mickes mamma och flera till, totalt var vi kanske ca 10st som hjälpte till att fylla lastbilen. Totalt höll vi väl på i ca 6 timmar och det kändes SÅ BRA att få ta i och kånka och bära och svettas lite när man vet att det går till något bra.

Visst blir man varm i hjärtat och mår bra när man vet att man hjälper dem som har det sämre ställt?
Nu hoppas jag några barn och vuxna där i Rumänien ska slippa frysa i vinter.

Har lånat lite bilder från mammas Facebook:
Några av oss som var där och hjälpte till....

Jag och Micke var uppe på lastbilen och försökte lasta kartongerna så stabilt som möjligt...
Tur det fanns några starka personer med...:)
Min pappa och Mickes mamma hjälpte till...
Micke och den rumänske chauffören lastade på möbler...
Lite fika efter att det var klart, ca 5-6 timmar senare...

En lite mörk och suddig bild på den fullpackade lastbilen som nu ska till Rumänien.



.
P.S. De hade fått ihop ca 10.000 kr extra som är nedskickade till Rumänien för att köpa matpaket inför jul nu till de mest fattiga.
Fantastiskt!
Fantastiska mamma!
Och Tack alla som hjälpt till, både att lassa lastbilen och ni som skänkt kläder. Allt från det lilla till det stora kan göra skillnad.

Kärlek! /ia

1 kommentar:

mamma sa...

Tack snälla gulliga Ia, att du hjälper till med att få ut budskapet -också!! Plus lastningen m.m. <3 <3 <3
Kraam <3