onsdag 14 december 2016

Lucia - årets mysigaste dag?

Åh, idag har varit en sån himla mysig dag tycker jag. Luciadagen, en utav mina absoluta favorithögtider med allt vad det innebär; ljuset i mörkret, stämningsfull sång, lussefika och så vidare.


Började min dag med att sätta väckaren på 06:50 för att se till att vara vaken till kl 07 när det var Lucia på Tv. Detta trots att jag var ledig, trots att jag jobbat natt igår och därför kanske var lite dygnsomvänd, och trots att jag vet att man kan se den där konserten när man vill sen på playen. Men ville ju liksom har den där mysiga morgonstämningen när det fortfarande är mörkt ute och så. Och det fick jag! Hihi. Låg i sängen och myste, halvvaken med en kopp hemmagjort ingefärste och en pepparkaka. Myspys!

Fortsatte sedan med en liten morgonpromenad för att vakna till liv ordentligt (min bästa vardagsrutin ju) och det var en sån där magisk-fantastisk-vinterrosa soluppgång. Vackert!
Synd vi inte har någon kamera just nu så kan inte fotodokumentera allt det vackra så mycket.


Risgrynsgröt till frukost, det ska vara juligt en sådan här dag ju! Och eftersom jag var ledig och fortfarande känner av de sista sviterna av min förkylning => träningsfritt, så hade jag ju en hel dag att bara strosa runt hemma och julmysa-pysselypyssla. Ljuvligt!
M. åkte dessutom till Tyskland med jobbet tidigt i morse så hela dagen och kvällen har jag kunnat såsa runt i min egen takt och lyssna på hur mycket och hur hög julmusik jag vill, det är ju nice med sådana ensam-hemma dagar ibland också, när man kan leva ut sina udda rutiner och ovanor till fullo. Hehe.

Så det blev en dag med julkortsskrivande, leta julklappar på nätet (och faktiskt beställt det mesta nu, så himla skönt och befriande att ha sånt nästan-klart, jag som alltid är ute i allra sista stund), leta recept inför julbak och så vidare. Sånt där som känns som stressmoment när man bara rusar till och från jobbet hela dagarna, men som känns desto mysigare när man får sitta ner och kika ordentligt och har tid för det.
Att jag inte kommit på det här med att julklappsshoppa på nätet tidigare istället för att svettas och trängas i affärer, jag med min folkskygghet :D

Sen blev det handling, inför det där julbaket och dessutom storkok av vegetarisk stroganoff (pss, säg inte till M. att den är vego, då får han massa förutfattade meningar bara ; ) ), hela nio matlådor i kylen nu, det är gött, slipper man laga mat på länge.

Och just det, höll på att glömma, det nästan mest Luci-iga av allt var ju att vi var på en riktig live-Luciakonsert i Kopparbegs kyrka här i stan, jag, Josefin och Linnea. Supermysigt, fint och stämningsfullt. Sötast av allt var typ två femåriga stjärngossar som höll varandra i hand när de gick in och sjöng lite solo med sån där barnröst så man tror man ska smälta. Åh!
Kyrkan var full till bredden som vanligt under dessa Luciaframträden, bara önskar i mitt hjärta att den kunde få vara lika fylld annars också.


Ja, det var min mysiga Luciadag det. Kvällen fortsatte och avslutades med ett litet lussefika med (köpt - hua! - men den var god!) lussebulle, pepparkaka och kaffe. Och lite mer julkortspysslande, men nu är jag nästan klar. Lite telefon med M, också, hör ju liksom till att alltid dela dagen med varandra på något sätt- så fint att ha en sån person i sitt liv som man får göra det med.

Det var min lediga mys-lucia dag det.

Julkort och saffransbullar - klart december är årets bästa tid!  

Kärlek! /ia

Inga kommentarer: